lottaskoja

Alla inlägg under januari 2012

Av Eva-Karin - 31 januari 2012 18:08

ja det finns väl egentligen alltid tankar som snurrar i min hjärna om livet i allmänhet, vad jag tycker är bra och vad jag skulle vilja ändra på. Just  nu handlar ganska mycket om jobbet, trivs hyfsat, men detta är inget jobb som jag kommer vilja göra i flera år. Just nu vill jag jobba med hund, skulle helst av allt bli intstruktör och ha min egen gård med kanske lite blandad dagis, pensionats och kursverksamhet, samt lite rehab. Men vet inte riktigt hur jag ska lyckas ta mig dit. Folk säger ju alltid att man ska satsa och göra det man vill annars kommer man att ånga sig. Men detta känns verkligen som en ouppnålig dröm. För det första så har jag ju absolut ingen utbildning inom hunderiet, och det skulle väll vara där jag börjar i så fall. Men hur ska jag ha tid/råd med det? Och vad ska man börja med.... Eller ska jag satsa på att det kommer en djursjukvårdarutbildning för oss sjuksköterskor så jag kan jobba som det igen?? Fast då går det en hel massa tid åt att bara vänta o se istället för att faktiskt göra något aktivt. Jaja, den som lever får se :)


Annars har vi idag haft en toppendag, älskar att vara ledig mitt i veckan (även om det oftast betyder att jag måste jobba helg). Idag åkte vi hem till stugan, bor ju hos mamma o pappa just nu. Och det är en sån underbar känsla att komma dit. Älskar verkligen att vara där, och trots att vägen är lång så känns det alltid värt det när jag kommer dit. Kan inte riktigt förklara det men alla de vackra omgivningarna får mig helt enkelt att må väldigt bra. Och idag började dessutom dagen på bästa sätt, hade fått ett oväntat lönebesked, en brölloppsinbjudan och ett par byxor från Ellos som faktiskt passade. Så nu får jag snart slänga mina älskade träningsbyxor som är både trasiga och nerstänka med målarfärg. Fast det tar emot, för det är verkligen världens bästa byxor, de är underbart bekväma, när det är varmt ute är de svala, när de är kallt ute är de varma och de blir typ inte blöta, och om de blir det så trokar de på 2 sekunder, och om de blir smutsiga när vi är ute så trillar det liksom bara av så det inte ens syns när vi kommer in. Ja ni kan ju förstå varför jag har så svårt att göra mig av med dem :) Nåja åter till min dag.

Efter dessa trevliga överraskningar i brevlådan så blev det slalomträning med Fanny, snacka om att det är underbart att ha sitt eget slalom att träna på. Och idag hade det liksom fallit på plats en hel massa (precis vad jag hoppades på efter vårt lilla träningsuppehåll!). Idag hade jag med hinder framför, något jag inte velat ha förrut då jag bara velat få henne att själv söka ingångarna, och det verkar som jag måste ha gjort något rätt för hur jag än ställde hindrena så verkade det inte bjuda till speciellt mycket problem, så jag fick verkligen pröva min kreativitet för att komma på nya svårigheter och det kändes underbart roligt. Så nu ska jag surfa runt lite och se om jag inte kan hitta lite fler roliga svåra övningar :)


Det blev även en ganska lång "spark" promenad på isen, hundarna tyckte det var riktigt kul. De tycker de förresten alltid när jag gör saker som gör att det normal gångtempot byts ut med ett betydligt snabbare. Är underbart att se dem i springtempo brevid sig. Och av någon anledning så bli Lotta alltid väldigt busig av sånna aktiviteter, och det är alltid kul att se :) Fick dessutom träna vardagslydnaden idag då jag som vanligt inte har koppel med mig när vi är ute, och den fina ödsliga vägen jag hittade på andra sidan sjön var visst inte så ödslig, mötte på väldigt kort tid tre olika hästar, och kom fram till att detta var en väldigt välanvänd travträningsväg. Och när jag hade gått en bit på denså insåg jag dessutom att det låg ganska många hus efter den också. Så inte alls så ödslig och mysig som jag hade tänkt. Men var iaf kul att se att Fanny helt har kommit över sin hästskräck, förut kunde hon inte se en häst uta att börja skälla och bli superorlig (typ hennes ända skräck i livet är stora konstiga djur :P). Men efter en hel massa godismatande så fort vi har varit i närheten av hästar samt att vi i somras gick på promenad med en kompis som red så verkar det gradvis ha gått över. För idag kunde jag inte se något av den utan hon satt bara snällt och kollade på de vackra djuren när de passerade oss :) Kändes väldigt bra!


Läste förresten ett himla bra blogginlägg, http://www.3vallare.se/c2448f65902b442fb901849f9d3e9578.html det handla om inkallningsövningar med diverse svårigheter, och jag ser verkligen fram emot att få testa dessa! Alltid kul med nya inkallningsutmaningar! Så det kanske finns någon/några som vill ge sig ut i skoggen och "rigga" lite olika svårigheter så vi kan gå en sån utmanande promenad???


Så nu får det vara nog skrivet för idag. Men om någon har några tips om bra sätt att på heltid jobba kunna jobba med hund så hör av er!


...detta får bli att av de få inläggen som blir utan bild, för glömde kameran idag :(


  


Av Eva-Karin - 29 januari 2012 11:35

Just det där med hundträning står ganska still för tillfället, har inte så mycket energi över för det just nu, men det känns egentligen bara bra för Fanny att hon får en paus för av erfarenhet så vet jag att när de får pausa en stund så sitter de beteendena man har tränat på innan på ett mycket bättre sätt och de har liksom fått en ny förståelse, så hoppade detta fungerar på både nosduttarna, viktförskjutningen och slalomet ;)


Och motion får de ju, för har världens bästa mamma som är ute med dem på långa skogspromenader varenda dag, så de är väldigt glada och nöjda ändå. Och igår kom jag på den briljanta ideen att det faktiskt går att åka skidor nu. Så efter att ha firat mormors 85års dag så åkte jag och emma iväg med alla vovvarna och åkte lite skidor, inte så mycket snö men tillräckligt för att få bra glid iaf. Och hundarna bara njöt. Emma som inte hade åkt på många många år var lite vinglig till att börja med men kom snabbt in till det igen, och jag kände mig faktiskt förvånansvärt stabil redan från början. Så idag på morgonen blev det en favorit i repris och jag tog med mig mamma ut iställlet, så nu ligger hundarna helt utslagna på golvet.


Annars så har jag världens bästa nyhet.... Jag har lyckats täta bilen!!! Helt själv, så stolt är jag också!! Så nu är det bara att säga hejdå till allt regnvatten inne i bilen och njuta av att bilen inte blir ett badkar bara för att det regnar :)

Känns helt underbart!!


Sen har jag fått ett träningsschema av Linda, två dagar i veckan ska det tränas, ena passet blir det backträning med olika längd och intervaller och andra blir det cireklträning inom eller utomhus, har två olika med 8 olika övningar var att välja mellan. Och så är det vanlig jogging och löptekniksövningar till uppvärmning. Så nu ska här tränas! Ska faktiskt bli riktigt roligt!


Kanske inte så mycket snö, men tillräckligt för oss iaf :)


 

Emma på lite ostadiga ben :)


 

Jag, stolt efter att ha åkt ner för "stora backen" utan att ramla :)


 

Eftersom vi inte hade någon som kunde ta kort på oss båda två var vi tvungna att ta en egen bild, tyvär lyckades vi inte få med skidorna :)








 

Lotta blev trött av allt springande!




 

Bästa mamma o pappa passade Lilly medan vi var borta. Snacka om att den ungen växer så det knakar!



  Nu blir det ytterligare två intensiva veckor med jobb. Och sen bär det av mott Valpträff med alla Fannys syskon i gävle. Ska bli himla roligt! Och inte att förglömma, nästa helg kommer världens bästa syster yster hem!!!  







Av Eva-Karin - 22 januari 2012 16:37

Är ändå lite tacksam att vallningskursen blev inställd, har varit enormt skönt att bara vara hemma och ha en oplanerad helg med lugn och ro. Fast hade ju varit jäkligt kul att se vad vallning är också. men det kommer fler chanser :)

Igår spenderades iaf kvällen hemma hos min gamla barndomskompis Emma och hennes pojkvän Tobbe. Kändes konstigt att bara kunna gå ut och promenera över till dem. Men jag är ju hos mamma och pappa och hon var barnvakt hos sin syster som bor i samma område :) Och så har man ju inte haft det sen man var liten :) Och som jag bor nu så tar jag mig ju absolut inte hem till någon utan en biltur på minst 25 minuter...


Idag blev det först promenad med Anna och hennes Qase, sen efter lite duktigt pluggande (nu har jag lärt mit vad LUTS, TUR-B och TRUL är iaf, det ni ;P ) blev det ytterligare en skogspromenad med pappa. Så nu är båda hundarna underbart trötta. Fast skulle gissa på att Fanny har sprungit ungefär 5 ggr mer än Lotta. Lotta går ju i stort sett bara bakom mig och springer inte direkt i onödan :)


Här kommer iaf lite bilder!


Qase har väldigt tacksam färg att fota, men inte direkt ett fotogent avspänt ansiktsuttryck :)


   

Här kan vi snacka om "eye"  :)


 

Men hon är desto bättre på att springa fort o busa med Fanny!


       



         

Ser lite mer avslappnad ut när hon blundar :)


  


haha, ja ni ser ju kontrasten!

     



Det var allt från idag. Nu ska resten av kvällen spenderas med pizzaätande och tvtittande. Ser riktigt fram emot denna fullspäckande vecka som kommer. Mycket roligt inplanerat! 

Av Eva-Karin - 21 januari 2012 14:08

Oj vad trött man bli av att gå upp kl 5 på morgonen och sen jobba hela dagarna med så många nya intryck. Man måste vara på allerten hela tiden för att lära sig allt nytt och smatidigt hålla koll på allt som ska göras. Men roligt har det varit också. Nu under eftermiddagen ska jag faktiskt vara duktig och försöka läsa lite litteratur. Känns som det kommer bli lättare på jobbet om jag får lite mer förståelse för alla ingrepp.

Så igår spenderades kvällen i horisontalläge i soffan, idag har jag och pappa varit ute på en riktig långpromenad och sen blev det lite träning hemma i trädgården. Efter jag la ut ett klipp om nosduttar förra gångenså var jag inne och läste Fanny Gotts artikel en gång till, och där skrev hon att hon aldrig lät hunden springa mot target utan att den skulle starta precis över. Detta var något jag inte alls hade tänkt på och i början inte riktigt kunde förstå meningen med. men efter lite tanke så kan jag förstå att det är lättare att bygga fokus och snabbhet på det här viset. Och mer precision. Och att lägga på ett snabbt springande fram dit är ju mycket lättare att lägga på sen när bettendet redan finns. Använder ju baklängeskedjande i nästan all träning så varför inte här ockås :) Så nu har vi börjat med att bara stå precis ett steg över target och bara fort ner... Ja ni kan ju se själv på filmen....

Försöker även träna snabba gripanden med bra viktförskjutning, men det är svårt. Tror jag får börja träna det i nerförsbacke så kanske det blir lättare för henne, fö annars kommer hon ju flyga rätt in i mig då... Eller någon som har några andra tips på hur jag kan få fram beteendet??



Så, nu ska pluggas innan det bär av hem till Emma för lite tacosmys och filmtittande :)

Av Eva-Karin - 18 januari 2012 19:54

Nu har jag jobbat tre dagar på nya jobbet. Och det har verkligen varit blandade känslor, från att känna mig totalt okunnig och outbildad till att jag faktiskt känner mig ganska duktig. Men antar att det kommer att vara så ett tag.Är så enormt mycket nytt. Jag hittar ju inte ens på sjukhuset, har glömt de flesta läkemedlesnamn och vad som är normala doser, det är ett helt nytt journalsystem och sen så är det alla rutiner. Kändes väldigt jobbigt de första dagarna när jag kände mig fumlig och knappt kom ihåg hur man bäddade om en säng med patienten i. Men det har kommit snabbt tillbaka. Annars verkar de nya kollegorna väldigt trevliga men det är klart jag saknar mina gamla. De var ju inte bara arbetskompisar utan blev riktigta vänner. Och det är lätt att bara komma ihåg allt som var positivt med gamla jobbet. De goa arbetskompisarna, de mysiga stunderna med patienterna, alla roliga stunder. Man liksom glömer allt det tråkiga och jobbiga. Och det är väll tur det. Men kan iaf känna att jag har lärt mig att tollerera stress på ett annat sätt efter mina 1,5 år på Blå. Och det känns bra. Blir inte alls lika stressad av att ha mycket som ska göra nu som jag blev förut. Och det känns väldigt skönt. Det hjälper ju inteatt bli stressad :)


Så allt som allt så känns det ok, spännande med allt nytt men även lite skrämmande, är ju en urolog, endokrin, bröst och allmänkirusgisk avdelning. Än sålänge har jag i stort sett bara haft hand om urologpatienterna, så ni kan ju gissa om det är mycket katetrar. Det är slangar överallt. Så har fått diverse litteratur att läsa för att få större förståelse för varför patienterna har alla slangar och hur de sitter fast :)


Sen fick jag även Fannys röntgensvar idag (det på skks hemsida). Och där stod det bara C höfter. Hoppas man får ett brev hem med mer kommentarer men vet ju inte hur det brukar fungera. Iaf så känns det lite tråkigt. Men hoppas innerligt att detta inte är något som kommer påverka min lilla prinsessa. För vi älskar ju att träna ihop. Och då framförallt agility. Och det är ju i stort sett det värsta man kan träna. Men tänker lyssna på veterinären och han sa att jag inte skulle begränsa oss. Hon är en hund som verkligen förtjänar ett aktivt liv. Och sen får vi hålla tummarna för att hennes kropp håller för det i många år!


I söndags och måndags var vi och tränade lite. Fick tyvär bara med mig kameran på söndagen. Hade gärna filmat måndagen också för då körde vi  hoppteknink och bakombyten.

Först satte vi upp en teknikövning med 5fot mellan alla hinder, och Fanny tyckte det var superjobbigt, det syntes verkligen hur hon fick kämpa för att samla sig och ta sig fram. Så vi underlättade och längde till 6 fot mellan alla och då gick det mycket bättre. Så där har vi helt klart något att träna på. Sen gjorde vi även en övning där vi ökade med en fot mellan alla hinder och det klarade hon helt utan problem. Så det är främst samlandet hon behöver träna :)


Och sen byggde vi upp en dubbelbox och tränade lite bakombyten. Jag har ju efter Greg kursen bara kört innercirkelträning och sittande bakombytesträning, men oj vad det hade gett reslutat. Nu fattade hon helt och hållet och när jag lyckades hålla mig på diagonalen så blev det riktigt bra, inget chansande här inte. Min duktiga lilla flicka!


Här kommer iaf en liten film från söndagen!




Blir tyvär ingen vallningskurs i helgen heller :( Vädret ochall is sätter stop för det. Så vi får väll ta det längre fram i vår istället. Vi kommer ju iaf prova att valla på vår lilla valpträff som vi kommer att ha med alla Fannys syskon utanför gävle i februari. Ska bli superkul att få se hur alla syskonen är!!


Hittade en film på mammas o pappas dator som jag inte har lyckats ladda upp. Den är från sista helgen i göteborg med bästa Elin vimsa o casper!


Av Eva-Karin - 15 januari 2012 14:42

Nu är det mindre än 24 timmarkvar tills jag börjar jobba. Och ni kan ju gissa om jag har fjärilar i magen :) Men försöker att inte tänka på det, för då blir jag för tok på nervös. Nu blir det att packa alla grejer som jag kommer behöva för två veckor, för kommer flytta hem till mamma och pappa de två första veckorna, så kan mamma passa hundarna och jag slipper tänka på dem (och jag törs inte bo här ute i skogen utan dem så då får jag också flytta hem). Och nästa helg ska vi ju gå vallningskurs och den är ju i kil precis där de bor så då är det ingen ide vi åker hem då heller. Så blir lite att packa och ha med sig nu. Ska även förbi karlstad på vägen hem och ska träna med Anna. Hon är intresserad av att börja köra gregs system hon också så det känns kul att ha hittat någon att träna med. Men blir nog bara Fanny som får köra ikväll.Vi har redan varit ute på en riktig långpromenad idag så tror inte Lotta har någon energi alls kvar. Och med Fanny har jag ju massor att träna. Här kommer en lite film från nosduttarna ute igår.



Var första gången vi körde ute och är inte alls lika nöjd med det passet som jag var med det här inne, men så är det väll, det går upp och ner. Och det är bara inne vi har tränat det innan så ska försöka inte ha för stora krav på henne. Och hon måste ju få göra fel så hon lär sig vad som är rätt :) Men det var mest farten och intensiteten i arbetet jag saknade ute igår, vet inte varför, men antar att det är så ibland. Sen insåg jag även, för jag har alltid låtit henne ta leksaken när jag har kastat den, att jag behöver ha mer stadga i beteendet och har nu därför börjar lägga på att jag kastar men hon får inte ta den förrän frikommandot kommer, och det var väldigt svårt tycker Fanny. Men jag märkte hur hon började titta upp och liksom hoppa till för att vara beredd att fånga den när hon trodde att jag skulle kasta. Och så kan vi ju inte ha det! Men är svårt det här, måste tänka igenom vad jag ska ha för kriterier. Tror det var Fanny Gotts artikel jag läste och hon hade att hon fick ta godis så länge hon inte flyttade tassarna.Men det gör ju Fanny hela tiden så det kan jag liksom inte ha. Men samtidigt vill jag inte att hon ska gå iväg för att ta godis som jag kastar dåligt (siktar på targeten när jag ger godisbelöningar). För måste ju bygga stadga i beteendet om det ska fungera i längden. Någon som har nått bra tips?


Nu är det bara att börja packa. Men oj vad nervös jag blir av att tänka på allt man ska ha med sig, namnskylt, skor, matlådor... åh vad det pirrar i magen!!!


Av Eva-Karin - 13 januari 2012 21:41

Den sista vardagen på min 2,5 månades långa semster börjar gå mot sitt slut. Och det skulle vara en lögn om jag inte sa att det känns lite jobbigt. Denna tiden har verkligen gått enormt fort och jag kan knappt fatta var tiden har tagit vägen. Tyvär är det bara att konstatera att man kan inte försörja sig på att vara ledig. Hade man kunnat de hade jag nog aldrig börjat jobba igen. För kan inte påstå att jag en enda dag har känt något behov av att jobba. Men kanske har det att göra med att jag länge har vetat att jag hade ett jobb att börja på. Annars kanske det hade varit annorlunda.

Ska iaf bli konstigt att börja jobba. Man vänjer sig ju liksom med att vara ledig. men antar att man vänjer sig med att jobba också. Hoppas det, för nu väntar åtta månaders jobb och jag ska för första gången i mitt liv jobba 100%. Så hoppas verkligen att jag kommer trivas. Annars blir det lite jobbigt ;)

Så håll tummarna för mig på måndag. För då kommer nog verkligen minnet att sättas på prov. Är ganska exakt två år sedan jag gjorde slutpraktiken, och efter det har jag ju inte direkt varit i närkontakt med sjuksköterskearbetet. Men men, satsar på att jag har ett sjuhelsikes minne och att allt kommer gå bra. Ska gå brevid en undersköterska de första två passen så det blir ju iaf en liten mjukstart. undersköterska har jag ju iaf jobbat som :)


Annars har jag haft besök av bästa Emma och Lilly idag. Vi har pysslat inne och gjort gipsavtryck. Jag som inte har någon bebis har gjort två tassavtryck. Blev faktiskt riktigt fint, ska bara se hur och om jag ska måla det också. Och Lilly börjar redan bli så stor. Helt otroligt hur fort de växer :)

Och nu är det bara 3 veckor kvar tills bästa syster kommer hem. Gissa om jag längtar! Det ska bli kul att få en alldeles egen sambo :)


Om någon som läser detta har några kunskaper om sheltiekennlar så kan ni väll skicka ett tips, är inte helt omöjligt att Emma vill ha en sån som framtida agilityhund. Men jag har sett så många nervösa och icke arbetsintreserande skelties så tänkte att jag får försöka hjälpa henne hitta någon bra. Och appropåhundar så hade jag och Fanny ett riktigt genombrott idag. Hon har helt fattat det här med nosduttar på target från planka. Och har redan lagt på svårigheter i form av min position och rörelse. Snacka om att hon är underbar. Blir bara så glad av att träna med henne. Är så skönt, för även om hon gör fel så ger hon inte upp, då blir hon snarare frustrerad och ger sig tusan på att klara det nästa gång i stället. Och det ger så mycket mer tillbaka. Att försöka träna detaljer med Lotta, som kontaktfält och slalomingångar är verkligen inte lika roligt, eftersom jag hela tiden måste ge 150% och typ får 25 % tillbaka så blir det ganska frustrerande. Måste verkligen vara på rätt hummör och ha riktigt bra godisbelöningar för att träna sånt med henne. Att tragla med henne går ju liksom inte, så måste hjälpa henne så mycket att hon lyckas men inte så mycket att hon inte behöver tänka. Snacka om svår balansgång :)


I morgon ska jag in till stan och provköra ny bil. Hoppas verkligen jag hittar något bra, lagom stort och väldigt bränslesnålt och billigt. För blir ju minst 6 mil om dagen att köra när jag börjar jobba. Ska även försöka filma fannys kontaktfältsbeteende i morgon. För jag bara älskade hur det såg ut idag!

Här kommer "lite" bilder från senaste dagarna också!


Take care allihopa och ha en bra helg!


                                                 

Av Eva-Karin - 11 januari 2012 16:19

Idag var det tyvär isigt och töväder ute, men när solen tittade fram så gör det ju inte så mycket. Så efter en mysig promenad blev det lite träning i en isig trädgård med fanny :)


Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards