lottaskoja

Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Eva-Karin - 7 januari 2012 20:14

Har fått lite efterfrågningar på filmer från karlstad, så här kommer de, tyvär ganska många rivningar, och så är hon som sagt osäker på gungan, men annars är jag nöjd med väldigt mycket :)

Kände mig lite risig idag efter tävlingen, annars hade jag tänkt stanna och kolla in klass två, så det har blivit en lugn hemmakväll. Det har resulterat i en hel del Fanny träning, nu börjar hukandet redan försvinna (hon är väldigt tacksam för hon har alltid förknippat att när jag repeterar ett sitt och hon redan sitter så sträcker hon på sig, och det kommer ju väldigt väl till pass nu) och hon har fått göra massa nosduttar från en planka, jag måste nog gå mer suksesivt, för när jag lägger ner targeten och hon inte får en snabb belöning så blir hon frustrerad, börjar gnälla och sen börjar hon prova andra beteenden... så ska backa lite och verkligen förstärka duttandet och sen sakta dra ut på henne och låta henne göra flera bra duttar innan hon får belöning. Pratade även med Fanny Gott idag på tävlingen (väldigt praktiskt att man kan fråga experter när man inte riktigt är säker) för Fanny flyttar sina tassar väldigt mycket nu när jag har laggt ner targeten, men det är nog dels för att hon är lite osäker på vad och hur hon ska göra och sen ser det faktiskt ut som att hon duttar så hårt med huvudet att hon måste flytta tassarna för att hålla sig kvar.... ska filma i morgon så får ni se vad jag menar....




Detta håller visst på att bli en hundnördsagilityblogg helt och hållet.... ni får ursäkta alla ni som inte är hundmänniskor, men just nu är nog hundarna och agilityn den strörsta delen av mitt liv....

Av Eva-Karin - 7 januari 2012 16:36

Det var typ 3e gången på 2,5 månader som jag idag hade väckarklockan ställd på morgonen. Och som tur var ställde jag mobilen också och inte bara klockradion, för när jag vaknade av mobilen hade radion varit igång i fem minuter och jag hade inte hört nåt alls :) Behöver väll knappast ens säga att jag och hundarna gick omkring lite som i zombies,  Lotta följde inte ens med upp, och Fanny däckade i sin säng ute i köket :) det är då man förstår att man går upp tidigt, när inte ens hundarna vill gå upp liksom :) Så undrar hur det blir nästa vecka när jag börjar jobba. Då kommer jag ju börja kvart i sju på morgonen... BLÄH!!!


aja, nog om det, ska ju inte klaga när jag har fått ha lyxiga sovmorgonar så länge :) Iaf så körde vi iväg på isiga vägar i morse, har varit minusgrader här i typ fyra dagar så det var rätt isigt på de små skogsvägarna vi körde. Upphör aldrig att förvånas att det ligger så mycket hus överallt på landsbygden. Här tycker jag att jag bor på landet liksom, och så kör man typ 40 min till och det bor fortfarande folk. Undrar hur alla försörjer sig?


Iaf så kom vi i god tid till tävlingen, och hann med att spana in banan medan small och medium körde, en ganska rolig bana som hade varit sjukt rolig att köra med Fanny,för då hade jag kunnat plassera mig mycket bättre. Men nu har jag iaf satt upp klara tydliga mål för vad jag vill med henne. För jag måste verkligen jobba på hennes självständighet på balanshinder och i slalom så jag verkligen kan placera mig, detta är något jag inte har kunnat göra med Lotta idag och det känns tråkigt. Hon har gått ur slalom och hon visar tydligt att hon är osäker på kontaktfält, och vad kan det bero på???? ATT JAG INTE HAR TRÄNAT MED HENNE SÅKLART!!! Häromdagen sa Kitty en väldigt bra grej till mig när jag  när jag beklagade mig över att Lottas inkallning har försämrats så drastiskt sen jag skaffade Fanny, och jag har väll tyckt att jag fortfarande belönar hennes inkallningar. Men hur ofta ropar jag på henne då, sa Kitty, och det gav mig en tankeställare, för på den 5 km långa promendaen vi hade gått hade jag väll typ ropat på Lotta en gång och Fanny 50, och Lotta hade fått en torr frolic och Fanny hade fått leka, göra trix, godis, godisregn, godissök.... Ja ni hör ju skillnaden. Snacka om att jag har blivit bekväm i rollen med Lotta, hon går ju oftast bara snällt bakom eller runt mig och jag behöver sällan ropa på henne, och bara för hon är den duktiga "gamla" hunden så behöver man ju inte träna, dumma matte!!!  Så efter den tankeställaren har jag börjat ta tag i det, nu ropar jag på henne flera gånger under promenaden (trots att det egentligen inte behövs) och hon får samma roliga belöningar som Fanny. Och gissa vem som har börjat lyssna och komma snabbt igen, ja det tog inte många repetitioner kan jag säga. Blev nästan ledsen när jag såg hur fort det gick, tänk vad jag har försummat min lilla Lotta, hon älskar ju att leka med mig på promenaderna, och det hade jag typ glömt :(


Och ännu en positiv del av detta är att Fanny nu jobbar ännu hårdare för att hålla koll på mig så hon inte ska missa nåt kul. Hon har lite svårt att förstå varför Lotta helt plötsligt får så mycket uppmärksamhet :) Hoppas den positiva trenden håller i sig. Litar på att du Kitty säger till mig om jag börjar slarva igen!!


Ocj just det ja, tillbaka till dagens tävling! Jo när jag tänkte efter på varför Det inte gick som jag ville så insåg jag att jag inte har tränat med Lotta på riktigt sen i somras. Skärpning!!!! Men på träning så är det så mycket lättare och roligare att träna med Fanny som ger så mycket mer tillbaka. Men om jag vill fortsätta tävla med Lotta och inte bara ha med henne som maskot så måste jag börja träna med henne oxå. För hon tycker ju verkligen det är superkul att tävla. Så nu har jag bestämt mig för att lägga fokus på kontaktfält,gungan och slalom, samt mer följsamhet. För kan ju inte pensionera min 4åring!!  Och måste säga att jag ser positiva delar på filmerna från dagen också, Och kan även se var jag gör fel och därför gör hon fel. Väldigt intresant för så kände jag inte alls förrän jag såg filmerna. Förstår helt klart varför det är nyttigt att filma! Så här kommer de så att ni alla kan se med egna ögon vad vi gör bra och vad jag gör fel :)



 

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards