lottaskoja

Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Eva-Karin - 13 februari 2012 20:28

I fredagseftermiddag efter en väldigt hektisk dag på jobbet satte jag mig tillsammans med Fanny på tåget mot gävle. En lång tågresa med byte i stokholm, men det var det helt klart värt! Väl framme blev vi upphämtade av snälla Emma som har Fannys syster Fri. Hade den stora turen att få bo hos henne hela helgen. Så kvällen började förståss med att vi tog ut hundarna på en liten promenad så de fick lära känna varandra lite, och måste säga att det är höftigt att se hur lika de lekte och busade. Och man kunde se direkt att de stortrivdes tillsammans! Sen blev det en tidig kväll så vi var utvilade för den stora dagen!


 

Fina syster Fri



  

Lite nyfiket hälsande!


  

Och sen busig lek!


    

Fri gjorde likadant med tassarna som Fanny gör, lägger dem på huvudet på den andra hunden:)



Det var agility som stog först på agendan, så vi träffades mitt ute i skogen på en gammal militäranläggning som nu var omgjord till ridcenter och agilityloka. En riktigt bra plats att vara på där hundarna verkligen kunde få sträcka ut benen utan att vi behövde oroa oss för att de skulle komma någon. Ann var först på plats med mamma Peg och extra mamma Cissi (hon har varit med och uppfostrat valparna) samt cissis egen valp 13 veckor gamla Hellen. Och åh vad roligt det var att se Peg igen, hon är verkligen en underbar hund och jag är så glad att jag kan se så många av hennes positiva egenskaper i Fanny!


 

Fina mamma Peg


  

Är barnen ivägen så man inte kan se så får man lösa det på eget sätt!


 

Många fjäskpussar blev det!


Efter oss dök även Jennie med frank upp och Christel och Ulrika med Fred. Så för att hundarna skulle få värma upp lite och lära känna varandra så började vi med en promenad. Är en härlig känsla att vara ute med så många hundar samtidigt. Och häftigt att se hur de kan gå så bra ihop. Det var bara Fred och Frank som ett tag funderade på att se vem som var coolast, men efter en tillsägelse om att det behöver ni inte alls, så skötte sig alla fint! Det är verkligen en underbar syskonskara, alla ser helt olika ut men ändå har de likheter. De är alla väldigt trivsamma hundar som tycker om att gömma ben och göra olika ljud. Och jag som bara trodde det var Fanny som höll på med dessa konstighete, och så visar det sig att hela syskonskaran gör likadant :)


Efter promenad så blev det iaf lite agilityträning. Och av någon anledning så kändes det som det gick väldigt dåligt för mig och Fanny, kanske var jag nervös, eller så var det den nya miljön som störde Fanny. Det var iaf en hel massa av de basicgrejerna som jag trodde att hon kunde som hon helt plötsligt inte kunde. Så nu blir det ut och träna mer dubbelbox! Men det var självklart grejer hon gjorde bra också, blandannat att söka raklinje frammåt vid spurt. det gjorde hon superduper bra :)

Det var även väldigt kul att se de andra köra, alla hade väldigt olika grunde med sig, Fred hade inte kört alls utan fick lära sig vad det är att hoppa över ett och två hinder, Gip hade tränat lite och ville en hel massa men visste inte riktigt hur han skulle göra, fri har ju tränat ganska mycket och var riktigt duktig och så även frank. Var även väldigt kul att se mamma Peg, jag kan se lite av Fannys hoppstil från henne (kanske inte den snyggaste och mest ekonomiska så den påminde mig om att jag måste börja köra mer hoppteknik).


Efter agilityn fick vi en supergod lunch hemma hos Jennie. Hennes mormor var snäll nog att laga den medan vi var ute och tränad i kylan, så det var verkligen underbart skönt att komma in i värmen och få äta gott. Och efter en lyckad lunch med massa kul hundsnack så blev det vallning. Jag och Fanny fick börja eftersom hon hade minst erfarehet av fåren, och då ville vi ha dem på så gott humör som möjligt. Första vändan därinne tittade hon knappt på fåren utan ville bara äta bajs, trots att jag och Ann jagade runt fåren en hel massa för att de skulle bli lite intresanta, och det hade tydligen viss inverkan för när vi gick in andra gången va all den "goda" bajsen som bortblåst och fåren var helt plötsligt väldigt intresanta, inte så att hon förstod vad hon skulle göra, men hon var iaf intreserad av dem. De andra syskonen hade väldigt olika erfarenheter här, från Fred som redan var supertänd på fåren och tyckte att han kunde bäst själv till Frank som bor på gården och såg ut som han aldrig gjör annat.

Även Peg fick komma in och visa hur man gör när man flyttar får. Och det var verkligen kul att se henne jobba. Duktiga söta lilla hund!



En völdigt lyckad dag som det redan nu finns planer på att göra i repris i Augusti. Och då i samband med en agilitytävling! Längtar redan. Är ganska häftigt att det kan vara så kul att träffa helt främmande människor med en sak gemensamt, vi har alla hundar från samma kull :)



Och eftersom det var så långt att åka så fick jag stanna hos Emma till söndagen också. Så då såg vi till att hinna med lite mer agilityträning innan tåget gick hemmåt. Så vi mötte upp Jenny och Frank vid ridhuset även då. Och då gick det mycket bättre, vi satte upp ett slalom och där hade verkligen de flesta bitar fallit på plats för min lilla prinsessa. Förutom när jag la en leksak utanför näst sista porten, då var det inte helt självklart att man skulle ta hela slalomet, så där har vi något att träna mer på :)

Sen körde vi lite olika handlingsövningar, och det märks att hon behöver mer träning för hon kan fortfarande inte läsa att när jag står på ett ställe så betyder det att vi ska svänga eller liknande, men antar att det kommer.

Och efter denna underbara helg fick vi en spännande tågresa hem, kom i god tid till tåget i Gävle, men tåget kom aldrig igång och började rulla, tydligen var det något fel på bromsarna, så efter 40 min kom de på att de var tvungna att backa tåget och vända på det så man kunde köra från loket i andra änden, så efter ytterligare 10 minuter hade tåget vänt. Det var bara det att jag hade ett inplanerat byte på 50 minuter i stockholm, och nu var det krymt till 0 minuter, men de ropade ut i högtalarna att de "nog" skulle hålla det andra tåget till oss i stockholm, men att vi ändå skulle skynda oss av. Och eftersom jag vet hur det är, tåg väntar inte! så sprand jag så fort jag kunde med min stora ryggsäck, två påsar och hund mellan tågen. Som tur var lämnade tågvärdinnan en vägbeskrivning mellan de olika spåren, för de låg inte alls i närheten av varandra och jag hittar verkligen inte på stockholms central. Så efter att ha tvingat Fanny att åka rulltrappa (hon tyckte det var läskigt men det fanns ingen annan väg) och ha sprungit som en tok så hann jag precis gå på det andra tåget innan det började rulla. Men tror jag var den enda som hann med, så dålig stil. Hade de bara väntat 1 minut till så hade de andra också hunnit :( Men men, jag var iaf glad att jag kom med, hade inte varit så kul att spendera kvällen i stockholm i väntan på något annat lämpligt tåg. Men tyckte synd om Fanny, när vi gick av hemma i Kil såg hon nästan sprickfärig ut. Hade ju inte fått kissa sen i Gävle :( Stackars liten, så kan säga tt hon var glad att vara hemma!


 

Fred vallar


  

Fri gör ett glädjeskutt mitt i kapplöpningen :)


  

Fanny verkar ha hamnat lite "mitt i vägen"



  

Bustjejer!



  

Det går verkligen snabbt när de här springer!



  

Systrarna gaddar ihop sig mot stackars Frank!



  


Frank o fanny



  



  



  



  



  

FinaFri, väldigt lik Fanny från sidan!


  

Men hon är nog lite finare och elegantare i kroppen!


  



  



  

fast hon verkar ha lite problem att hålla ihop bakbenen :)


  

Gip studerar fåren


  

Frank vallar


  

Fred vallar


  

Fanny "vallar"


  

Finaste mamma och alla utom Fred kom med på bild


  

Alla utom gip :)



    

Det härliga gänget! Det här måste vi göra om!

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards