lottaskoja

Direktlänk till inlägg 9 mars 2012

Äntligen ledigt!

Av Eva-Karin - 9 mars 2012 16:07

Man blir ganska slut i huvudet av att jobba sju dagar i sträck. Men nu är jag äntligen ledig och det i tre hela dagar!!

Förmiddagen idag skulle ha spenderats med anna på brukshundklubben, men eftersom vädergudarna igår beslöt sig för att ge oss mera snö så fick vi ställa in det. Så för mig och Fanny blev det istället lite träning här hemma. Idag fokus på stadga i slalom med olika leksaker somstörning. Och ni kan ju se själva på filmen vad duktig hon är :)

Nästa gång ska jag köra med fartiga ingångar, för det märkte jag idag att så fort jag lägger på fart så blir det väldigt svårt :)

 

Såhär såg det ut igår när jag vaknade, 1,5 decimeter nysnö. Kanju inte låta bli att tycka att det är väldigt vackert, men nu vill vi ha vår!! (och det är rent livsfarligt med all den gömda isen som ligger under)



Har även haft problem med våra nosduttar, känner mig lite uppgiven och vet inte riktigt vad jag ska göra. Men tror jag har kommit fram till att jag låter det vara som det är, tar för lång tid att göra om. Det jag just nu stör mig mest på är att hon inte "duttar" så som normala hundar gör utan hon liksom skjuver nosen frammpt i backen bara och lyfter inte upp den. Hon trycker även väldigt mycket med tänderna, vilket gör att det gör skitont när hon duttar i tänderna och jag blir lite orolig för att hon ska skada tänderna när hon gör så. Men frambenen har jag slutat bry mig om, men hon lärde sig iaf att flytta dem betydligt midre. Har provat plocka bort targeten ett par gånger nu, bara korta stunder och sen tillbaka igen, och det ser bättre och bättre ut :) Så hon får helt enkelt ha kvar sina konstiga duttar :)



Och nu längtar ja verkligen tills all is och snö försvinner, det är ju så mycket jag vill träna på! Men är väldigt tacksam att jag iaf har två hinder och ett slalom hemma. För det finns verkligen mycket att träna på det också. Igår körde vi start träning, stadga och springa på linjer jag satt henne på. Har insett att hon går väldigt mycket på hur jag håller armarna, så igår plockade jag bort mina utsträckta armar och hon skulle gå enbart på linjen och mina axlar. Väldigt svårt sa hon :)

Har även kört massa cirkelträning och lite annan "anti flick" träning. Och cirklarna börjar kännas riktigt bra!

Har ju även börjat träna in vänster och högerkommando. Och ibland går det och ibland ser hon bara jätteförvirrad ut :) Men oj vad roligt vi har när vi tränar. Och eftersom hon aldrig själv ger upp så har jag väldigt svårt att sluta också. För det är ju så himla kul. Hon får ju ett par pauser medan jag tränar Lotta. Men av de två timmarna vi vaar ute idag så tränade hon nog aktivt i minst 1,5... får nog försöka skärpa mig. Men slutsatsen (förutom att jag i de lägena är en ganska dålig hundtränare) är att hon är sjukt duktig på att hålla ihop sin lilla hjärna. Det är inte ofta jag ser att mängden fel ökar eller att hon tappar fokus. Min duktiga lilla svarta blixt :)



Nu är vi hemma hos mamma och pappa och ska ha en riktig myshelg här. Mamma har precis bakat kanelbullar och pappa har "spelat spel" med hundarna... :)

 



 
 
Kitty

Kitty

9 mars 2012 18:46

Kul!!! Efter sommaren får jag och Tindra också träna slalom! Can´t wait! ;) Men vi har ju myyyycket att lära oss tills dess! Att ta linjer till att börja med kanske ;)
Ha en riktigt underbar helg! Själv ska man jobba............!

http://kittty.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

16 mars 2012 21:53

Vilken härlig bild när din pappa och Fanny spelar spel :D

http://kiwihunden.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards