lottaskoja

Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Eva-Karin - 28 mars 2012 17:18

Helgen har som tidigare nämnts spenderats hos Kitty i halmstad. Och på lördagen hade vi ju lyckats få till ett par privattimmar för Mette Björne som bor nere i skåne, hade inte träffat henne förut utan bara blivit rekomenderad henne. men oj vad glad jag är att vi åkte. Blev mest jag som körde eftersom tindra är så pass liten än. Och jag har ju, förutom greg kursen, i stort sett aldrig haft någon som har tittat när vi har kört, och oj vad nyttigt det är med någon som ser och kan komma med tips. Och nu i efterhand så är jag bara så glad för de grejerna jag fick hjälp med hade jag aldrig kommit på att ändra annars. Så skönt att ha någon som verkligen var engagerad och kunde titta på detaljer och som kunde förklara varför hon tänkte si och så. Så hoppas verkligen vi kan få till en uppföljning för henne i slutet av sommaren eller hösten.


Just nu är det ett par saker jag ska träna vidare på (och säkert många fler men de jag kommer på på rak arm nu) är:

Bakombyten, jag har varit alldeles för feg med att trycka på linjen och har legat ett steg bakom i själva bytet, något jag trodde var rätt men tydligen inte :P   

Belöna mer förflyttningssträckor (ex i 180) där hon annars tappar fart då hon just nu ser ut att vara väldigt koncentrerad på sin uppgift, så genom att belöna vill jag bekräfta att hon gör rätt och göra sträckorna lite roligare så att de bara sätter sig i ryggraden och inte behöver analyseras så mycket av henne.

Börja tänka mer på hur jag belönar, hon tenderar nu att riva sista hindret innan planerad belöning, så planera bättre så att hon inte får så mycket belöningar för rivningar, eller iaf skapa en plan för hur jag vill göra, måste ju kunna lägga ut leksak efter sista hindret utan att hon river, hur kommer det annars se ut på tävling??. (Något jag inte ens hade reflekterat över tidigare)

Träna mer dubblebox och belöna in drivet till belöningszonen, går lite sakta nu och hon gör ganska vida svängar innan framförbyten, något jag hade sett men inte tänkt så mycket på, men det har irriterat mig.

Och sen har jag fått mer tips om hur lära in gungan...


Så nu är vi verkligen i full gång och jag har massor av träningsideer i huvudet. Tror jag ska försöka få ner dem på papper också så jag inte glömmer bort dem, något som är väldigt lätt hänt i min lilla hjärna.


Mer om den underbara helgen får berättas i nästa inlägg, för nu ska jag ut och träna :)


 



Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards