lottaskoja

Alla inlägg den 27 april 2012

Av Eva-Karin - 27 april 2012 20:21

till en hel massa tävlingar i sommar!! Premiären har skjutits fram av olika anledningar och blir passande nog den 6 juni här i karlstad. Och då är det både officiella och öppna klasser, och det känns toppen, för då kan jag köra järnet i de officiella och sen göra strategiska belöningar i de öppna. Blir en toppenstart!! (hoppas vi iaf!) Ska bli så spännande att se om all vår träning har tagit oss någonstans, men ska försöka komma ihåg att träning är en sak och tävling en annan, och det kan ta ett tag innan man lyckas tävla ihop sig. Men sen är ju även tävlingen lite av ett kvitto på hur duktig man är på att träna, så det ska bli väldigt spännande att se. Men jag kommer bli nöjd om vi överhuvudtaget lyckas ta oss runt någon nollad bana under sommare :) Vi har så himla mycket kvar att träna på, men ändå nu har jag börjat känna att bitarna har börjat falla på plats. En underbar känsla!!

Så dagen till ära (när jag nu ändå la en himla massa pengar på startavgifter) så köpte jag även lite leksaker från internet, ska bli himla spännande att få hem dem och se vad det är, köpte två flytleksaker eftersom vi snart ska påbörja simträningen och sen lite olika kampleksaker. Så himla spännande att köpa grejer som låter så bra på nätet ;)


För övrigt så hade jag ett helt lyriskt bra kontaktfältspass med Fanny förut, kom på mig själv med att jag har gått väldigt fort fram med Fannys gunga, för hon har ju i princip bara stått precis över target innan jag har bett henne trycka, men nu la jag helt plötsligt på en hel gunga och ett tryck, inte konstigt att honbörjade sakta ner eller hoppade av och sprang efter och skällde på mig, så nu har jag brutit ner det och har bara min lilla planka men gasade henne och fick henne att springa fort fort till position. Och hon var så himla duktig!! Lyckades bara lura henne att göra fel en gång. Och ett ännu större pluss var att även när jag tog bort targeten så var nosduttarna lika fina (eller ska jag säga fula ;P )!! Blir så underbart glad när träningen går så bra. Och med lite mer sån träning känns det bättre att lägga på hela gungan och sen hela balansen, något jag ju snart måste börja med nu :)


Sen kom jag igår på att jag ju faktiskt har en stor pilatesboll liggandes i garderoben, så varför inte använda den.... så nu har båda hundarna fått sig ett par balanspass på den, perfekt för att bygga lite stabila muskler så vi minskar skaderisken lite :) Så nu med pilates, cykel och simträning borde ju hundarna bli mer vältränade än någonsin!



Måste även säga att Fanny är fantastisk, det var väll i höstas någongång som jag under ett eller två pass försökte shjepa in hennes huvudposition vid "fot", men vi kom aldrig så långt att hon fattade hur hon skulle ha det (matte tröttnade eftersom hon ändå inte förstår sig på lydnad :P). Så det hon fattade var att det var någonting som hon gjorde med huvudet som gav belöning men hon visste inte vad, och så, av någon anledning (antagligen att jag börjar bli lite nervös för kennelägret där jag ju faktiskt vill kunna  visa upp hur duktig min lilla råtta är!) så bad jag henne gå "fot", bara för att testa liksom, och vad gör hon, jo hon kommer in fint vid sidan och börjar trycka huvudet upp och ner längs mitt ben för att prova var det kan bli rätt, min underbart söta gullunge!! Men iaf så har jag försökt träna vidare lite på det, så nu börjar positionen bli lite bättre iaf (tror jag, kan ju faktiskt ingenting om sånt här). Men är bara så himla fränt att se vad de kommer ihåg, jag hade ju helt glömt bort att det var så vi avslutade vår "fot" träning ända tills jag såg henne göra samma söta försök att förstå hur tusan hon skulle hålla huvudet för att det skulle bli rätt.

Jaja, det var ännu ett babblande inlägg om mina fantastiska hundar. Och idag framförallt den lilla svarta. Annars har jag en riktig slapparkväll hemma, tog på krafterna att åka och jobba idag efter tre dygn sjuk och sovandes hemma på soffan. I morgon blir det besök av bästa mamma och Catrin med barn, då blir det nog lite grillning, kanotpaddling och annat mys!


Annars går som vanligt tankarna på framtiden och vad tusan jag ska pyssla med. Är så himla svårt, vad vill jag göra, starta hunddagis, utbilda mig till instruktör (hur tusan ska jag lyckas bli duktig nog att leva på det, skulle jag ens tycka det var roligt)?? Nä det lutar nog åt sjursjukvårdare, det var iaf ett yrke jag trivdes otroligt bra med, och det är ju även ett brett yrke där jag kan jobba på många olika ställen och ed många olika inriktningar. Och sist men inte minst, ett område där jag kan ha med mig mina hundar och inte att förglömma ett område där man får väldigt många likasinnade som arbetskamrater, och det är verkligen inte fy skam. Fick verkligen "hemlängtan" till mitt gamla jobb på blåstjärnan idag när jag var på jobbet, för ute i dagrummet satt patienterna och tittade på tv, och vad gick där, jo djursjukhuset förståss, och med på tv var flera av mina gamla underbara arbetskamrater. Saknar dem verkligen....

Fast de jag har nu är inte fy skam de heller ;)


Aja, den som lever får se vad som händer. Men tänk att ha sin egen gård med sin egen agilitybana och kunna ha lite får och så många hundar jag vill och dessutom har tid med.... Ja drömma kan man ju, har en oskrapad trisslott i väskan, kanske dags att skrapa den snart, eller så får jag helt enkelt ta och leta reda på den där andra rika hälften som finns därute någonstans ;)


 

  

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards