lottaskoja

Alla inlägg under maj 2012

Av Eva-Karin - 28 maj 2012 20:38

det var inte igår det hände senast :) Men blev så sugen på att gå ut och träna mera, och har man det så bra att man har massa hinder hemma i trädgården så finns det ju inget som hindrar alls. Så här har ni resultatet av kvällen. Går ganska bra utan target men hon kastar sig inte riktigt ner med nosen i backen så som jag skulle önska att hon gjorde det, men just nu satsar jag mer på säkerhet än snabbhet och detaljer.




Av Eva-Karin - 28 maj 2012 17:30

Ja jag verkligen älskar sommar med sol och bad och allt annat roligt som hör till. Även om jag har jobbat hela veckan och helgen när vi har haft så underbart väder så har jag ändå hunnit med att njuta, och i fredags på promenaden kunde jag inte hålla mig längre, först tänkte jag bara bada fötterna där jag satt på en klippa nere vid sjön, men sen kände jag hur underbart det var och kunde inte hålla mig från att bada. Fanny blev lite lagom störd av att jag också skulle med och simma, verkade inte riktigt tro på att jag också var simkunnig för hon simmade runt mig hela tiden och hade stenkoll :) Sötaste lilla hunden, träning fick hon iaf!


Annars börjar tävlingsnervositeten komma nu. Vet inte riktigt varför, med Lotta har jag aldrig varit speciellt nervös och det har varit skönt, men antar att jag har lite högre förhoppningar på Fanny och därmed kommer nervositeten om att prestera bra. känner att vi nog egentligen har kunnat vänta ett halvår till med att börja tävla, är så mycket vi har kvar att träna på, men nu ligger ju tävlingssäsongen som den gör och det är bara att köra. Får väll försöka se även tävlingarna som träning. Tänker iaf satsa på att belöna både starter och kontaktfält på ganska många av starterna i år. Och där känner jag mig ganska taskig, har knappt ens gett henne förutsättningar att lyckas, balnsbommen har vi väll nu tränat någon gång i veckan i typ 3 veckor och Aet körde vi för tredje gången idag. Men hon tar dem superfint sålänge jag har en target framme (kanske inte alltid så snabbt som jag önskar men deet är svårt för henne att hitta en balans på hur fort hon kan springa och ändå hinna stanna), det är när targeten försvinner som hon blir osäker på vad hon ska göra. Men men, vi har ju en hel vecka på oss att träna innan start :) Sen flyger hon alltid av gungan första gången på träning, innan hon liksom kopplar att det är gungan och inte balansen, men men mer träning och namndiskriminering behöv där, men det kan jag leva med i nuläget :) Men ska bli spännande att se om vi kan ta oss runt en hoppbana, har känts himla bra nu på slutet och det känns som många olika delar börjar falla på plats. Ska även bli sjukt spännande att se hur hon är i snabbhet jämfört med de andra hundarna, jaghar alltid tyckt att fanny känns, fel att säga långsam, men honkänns iaf inte så snabb som jag tycker de andra bchundarna ser ut att vara. Men det kan ju komma när hon börjar tagga till mer och blir säkrare, eller så är det bara jag som inbillar mig :)


Hade en ganska tråkig kväll här hemma igår, var för trött för att orka hitta på något. så satt och kollade lite på gamla tävlinga med Lotta, och måste säga att jag blev imponerad över min lilla tjej, hon älskar verkligen att tävla, tar i ända från tårna och med sådan glädje! Sen är hon ju inte alltid helt lätt att styra, men det känns faktiskt som det börjar bli bättre set också. Så ser fram emot att starta henne också under sommaren, vi har som mål att iaf ta oss upp till klass två i Hopp, och med tanke på att vi bara har en pinne kvar så borde det inte vara omöjligt :)



Här är min duktiga tjej i december.


Och min duktiga tjej förra hösten i kumla.


Ja både längtar och fasar för nästa onsdag på en och samma gång. men en sak är säker,roligt ska vi ha och sjukt spännande ska det bli!



Av Eva-Karin - 22 maj 2012 21:42

Åh äntligen är sommaren och värmen här. Har nu kunnat spendera hela utomhus på altanen, lyssna på fågelsången och njuta av sommarkänslan. Och enligt gubbarna på tv så ska det bli lika fint väder hela veckan. Främst hoppas jag på att det iaf håller i sig till i morgon för det är min enda lediga dag denna veckan :)


Annars består just nu veckorna av jobb och underbar hundträning med mina högt skattade vänner. Har insett att det nog bara är två veckor kvar till första tävling och vi började träna in A hindret igår, känns ju spännande :)


Men, har fått en stor stor hjälp till träningen som nu står ute i trädgården. En GUNGA! Och inte en helt vanlig gunga heller, utan en höj och sänkbar. Helt underbart bra! Tack underbara Catrin! Känns så skönt att inte behöva åka två mil för att kunna träna. Nu har jag hinder, slalom och gunga ute i trädgården så mycket av finslipningen kan ske här hemma :)


Så hoppas att vi hinner bli redo för premiären den 6 juni, för efter det rullar det ju bara på med tävlingar. Och nu är vi dessutom anmälda till två dagar i Linköping också sista juni och första juli. Ska bli så roligt!!


Och nu ska vi dra igång med simträningen på riktigt. För idag har Fanny fått simma stora delar av promenade, och hon skakade inte ens när hon kom upp. Så då måste det ju vara tillräckligt varmt att börja träna på riktigt, och det var nog vad hon gjorde, för det var rejält med vågor idag och hon simmade motströms, och hon simmade nog iaf 15 minuter  (med ett par pauser när vi kom för långt fram så hon inte såg oss, då simmar hon in till kanten och springer ikapp oss och sen i igen). Underbara hund.


Annars har jag fått hjälp av bästa mamam att plantera blommor idag. Så nu har jag superfint ute på altanen. Och inte blir det mindre fint utav att alla fruktträd står i full blom!


En av alla fina blommor vi har planterat!



 

två tomatplantor och en gurka! Hoppas på en stor skörd i år!




 


Svårt att visa på bild men underbart vackert är det iaf här nu!

   



Nu ska vi snart sova så vi orkar upp i morgon så vi kan njuta för fullt av vår lediga dag :)

Av Eva-Karin - 13 maj 2012 19:55

I helgen har jag och Fanny varit på kennelträff på finnbogård i dalarna tillsammans med en hel massa olika människor och hundar. Så gissa om jag är trött nu!! Har varit aktiviteter från morgon till kväll. Har haft en riktig toppenhelg med många roliga och intressant tillställningar och massa underbara nya bekantskaper. Men gör nog som vanligt, berättar historien tillsamans med lite bilder, blir ju roligare så!


     

Kom upp ganska sent på fredagkvällen, så då blev det bara lite mingel.






 

Lördagen startade med en supergod frukost, ja det kan nog inte understryckas nog hur god mat vi faktiskt har fått hela helgen. Känns som vi har ätit på en femstjärnig restaurang! Snacka om lyxigt!! Iaf så fortsatte lördagsförmiddagen med lite trixträning, vi delade upp oss i två grupper, F och G kullen (+tomten och cleo) mot resten.



 

Vi skulle lära dem ett trix som ingen kunde, och det blev att hoppa genom armarna. Söta söta Fri tyckte den här leken var lite konstig till att börja med.




 

Men Wille var inte sen med att fatta vinken :)




 

Fina Flinga passade på att vissa hur man roligast leker med en boll.





 

Gem kunde allt hon också!





 

Och här har vi gamla tomten, det är Windanns mamma som hela kenneln startade med.



 

vet att bilden blev suddig, men hon är bara för go. Om Fanny är såhär pigg när hon är tolv år så är jag överlycklig! Och det tog inte längre tid att lära 12 åringen det nya trixet än det tog för de yngre hundarna! Och med dessa smarta hundar och mattar i mitt lag så kan ni ju undra vem som vann, jo F och G kullen såklart :)



 

fina Fanny tränar lite passivitet medan matte är tråkig och fotar :)






 

Vackra Wille (från G kullen)



 

Eva är så duktig att hon kan vara ute och gå med inte mindre än 10 hundar :)



 

Fina Fri vill träna mera!





 

Vackra och mysiga omgivningar, och måste säga att vi ändå har haft tur med vädret. regnade lite på lördag förmiddag men annars har vi faktiskt haft uppehåll och till och med sol!!




 

Aston var en av de få hundarna som var med som inte tillhörde BC gänget.



 

Och lilla tuffa Ettan var en annan.



 

På lördag eftermiddag blev det vallning. Här är lilla söta Hellen med vår kennelmamma Ann





 

Och här är Håkan, hur tuff tror ni det är lätt att vara när man har den här enade fronten emot sig :)





 

Sen kom fina Gem in och visade var skåpet skulle stå!



 

Syrran Flinga var en riktig liten springare, men i mina ögon såg hon då riktigt duktig ut.



 

Andra systern Fri (och ja, de var verkligen som två kopior!)



 

Fanny och Cissi vaktar fåren från utsidan, det var nämligen lite busiga får som lätt kunde hoppa över stängslet när de tyckte att det inte passade längre.



 

Och Fanny är fortfarande inte tänd på får (så tar gärna en lekpaus istället, här med Eije) , och det är nog med största säkerhet mitt fel, för jag kan inte påstå att jag i nuläget heller är det minsta "tänd" på får. Hon tyckte de var läskiga och ville skälla på dem, eller så gick hon och luktade och åt. Och jag har nog inte heller riktigt insett tjusningen, visst tycker jag det ser ashätigt ut med de hundarna som kan, men när Fanny i nuläget är som hon är så känns det bara tråkigt. Så just nu tror jag jag lägger ner det där med vallnig för vår del, iaf ett tag, det finns så mycket annt vi tycker är roligt ihop, och just nu känns det inte som vallning är en del av det. Hade hon inte haft sina "små brister" som gör att hon inte kan användas till avel så hade det nog varit en annan sak. För då hade jag verkligen velat klara ett vallhundsprov av den anledningen. Men nu när den möjligheten är borta och hon i nuläget inte tycker det är så roligt så lägger vi nog ner det. Hoppas du inte bli för besviken för det Ann!

Däremot så blev jag riktigt "tänd" på att börja spåra mer. Gick ett spår idag med snälla Anki som förklarade och hjälpte till. Och man kunde verkligen se att fanny älskade det. Och hon var så duktig!! Så tror allt vi ska försöka få till att gå en spårkurs istället. Och snacka om hundvänlig sport, de får jobba med huvudet i ett bra tempo i varierande terräng. Det blir nog bra variation till all agilityträning :)



 

Och måste säga att jag är imponerad, föutom de 3 sexmånadersvalparna som fick göra som Fanny, bara hälsa och prova flytta på fåren, för alla de andra var så himla humla duktiga!



 

Det är verkligen häftigt, tror det var med över 20 hundar, och inte ett enda bråk har uppstått (inte vad jag har märkt iaf), och detta trots att de ibland har varit många på små trånga utrymmen eller alla lösa och busandes på promenader.


 

Och de gamla vovvarna har bara gått omkring och minglat och haft det bra.





 

Lördagskvällen avslutades med en apporteringsövning. Ann mfl hade letat upp så mycket konstiga saker de hade hittat och laggt ut i et ruta i trädgården, sen fick alla hundar 1 minut på sig att hämta så många föremål som möjligt. Och gissa om det var roligt att titta på!



 

Det går helt enkelt inte att förstå varför hundarna väljer de sakerna de gör. Nästan alla hämatde den stora supertunga stocken som tog evigheter att kånka tillbaka till matten!




 

Och vissa hade svårt att hålla i även de små sakerna :)



 

Och en stor kratta till exempel....

  

den kan vara riktigt klurigt att bära :)





 

söta peg ligger och hejjar på sina valpar




 

Fanny kom på tredjeplats när hon lyckades samla ihop hela fem saker. Blev bara slagen av Cissi som hämatde 7 och Tomten som hätade 6. Och detta trots att vi aldrig förut har tränat på att hämta annat än leksaker, duktiga lilla hund!!




 

På söndagen blev det som sagt lite spårning. och sen var vi ju tvungna att försöka få lite bilder på systrarna, tyvär såg jag nu att ljuset var så skarpt att de sitter och blundar eller gör annat konstikgt så det blev tyvär inga bra bilder. Men här är iaf en hyfsad på flinga.



Sen blev det lite agilityträning, här kör mamma peg balansen med Sandra



 

Och Fri tränar på gungan




   

Och helgen får avslutas med en bild på mor och dotter. Hade det inte varit för pälsen (och Fannys ena öra förståss) så hade nog de oxå varit kopior.


Nu blir det en tidig kväll för i morgon blir det upp och jobba som vanligt igen, och eftersom jag är dum nog att jobba som sjuksköterska så får jag inte heller ta del av den ledighet som normal människor får på torsdag och fredag. Så det blir ytterligare en vecka med fem dagars jobb. Men lite agilityträning ska vi nog lyckas få till ändå! Måste ju det när vi nu snart ska ut och tävla!




Av Eva-Karin - 6 maj 2012 21:29

Är ledig massa helger i rad nu och det känns verkligen skönt (att jag sen jobbar 5 helger i rad vägrar jag tänka på just nu :P) Helgen började bra med fredagsshopping tillsammans med mamma, kom hem med inte mindre än tre par skor (var ta tre betala för två på stadium), så nu fick jag ett par fotbollsskor jag ska ha att springa agility i, ett par joggingskor och ett par sommarskor. Perfekt :) Sen blev det hem och äta bakadpotatis och mysa i soffan resten av kvällen. Tämligen trött efter inskolning på ny avdelning hela veckan. Helt otroligt vad trött man blir av när hjärnan måste ta in så mycket nytt, nya människor, nya rutiner och massa ny fakta om nya patientgrupper. Men spännande och lärorikt är det. Nu har jag en vecka kvar av inskolning och sen är det tillbaka på gamla avdelningen igen. Sköntdet, otrlokigt vad fort man blir van och känner sig hemma på ett ställe.


På lördagen blev det ännu mera shopping med bästa Linda. Trodde ju vi skulle hinna ses massor nu när jag flyttade "hem" till värmland. Men nu tror jag typ inte jag hade sett henne sen  mars. Tiden liksom bara spriger inväg frånoss båda. Iaf så kom jag hem från den shoppingrundan med två tröjor och ett par byxor :) Så nu är jag nog snart ikapp med alla klädköp. Skönt, för jag HATAR verkligen att shoppa. Kan knappt titta på en klädaffär utan att börja gäspa. Men med trevligt sällskap blir det iaf lite roligare :)


Resten av helgen har spenderats med bästa Emma, Lilly och Kiwi. Har haft en riktig myshelg. Ätit god mat, sett på film och pratat. Och idag har vi även varit på babysim. Så mysigt!!! Och Lilly tyckte det var helmysigt att flyta omkring i vattnet. Och jag insåg verligen att jag har saknat simningen. Extra roligt var att vi vari Deje badhus. Där simtränade jag ju två gånger i veckan i ganska många år, men nu har jag nog inte varit där på över 10 år. Så var en häftig känsla att komma dit och få se allt igen. Och verkligen älskar ju lukten av badhus!!! Men insåg hur otränad jag är, efter att Lilly var klar så simmade jag ett par längder, och blev helt slut efter bara ett par vändor, förut kunde jag ju simma ett par kilometer utan probelm. Så nu ska jag få låna Catrins våtdräkt och börja simträna här hemma med hundarna. Det blir grejer det :)


Ja fick även hem spike hit ikväll, Catrin fick lite snabbt andra planer, och då är det klart man ställer upp som hundvakt till bästa Mr Spike. Han är ju typ anledningen till varför jag har Fanny. En så mysig och bra hund.

Så vi har hunnit med ett slalompass och lite simträning också under kvällen. Så roligt att träna hund!! Älskar det! Och nu har jag i stort sett bestämt mig. Blir nog halmstad till hösten! Spännande!!!



En ledsen Lilly, varför ska man ligga i solen och bli bländad bara för att den dumma människa vill ta kort på en...



 

Men med solbrillor och värladens collaste mamma blir livet genast bättre :)


  



 

Och med lite mindre kläder så gick det iaf att fundera över om det var ok att ligga såhär :)


 

Och ja, det var visst rätt skönt!


 

Men inget går upp mot att vara hos mamma!


           





Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards