lottaskoja

Direktlänk till inlägg 22 juli 2012

En intensiv agilityvecka!

Av Eva-Karin - 22 juli 2012 19:01

En underbar vecka har nu passerat, det har varit långa intensiva dagar med tidiga mornar. Men åh så roligt jag har haft!!! Det är så underbart roligt med agility, och mer än halva nöjjet är ju att hejja och se på sina kompisar. Det är verkligen en social sport som bjuder på så mycket glädje! Man får chansen att se fantastiska förare med fantastiska hundar och man får även se nybörjarna som på sitt eget glada vis försöker ta sig runt banorna. Och alla får lika stora aplåder när de lyckas!


Tävlingarna har inte lett till några resultat för egen del men är så nöjd med så mycket. Har även lärt mig en hel del om vad Fanny behöver träna på och framförallt vad jag behöver träna på. Och nu har vi ju inga fler inplanerade tävlingar alls så det är bara att sätta igång och träna :) 


Här kommer iaf en lite tävlingsresume av veckan som gått.


 Det började förra söndagen med 4 starter i klass 1 i Arvika.



Sammanfattningsvis kan jag väll säga att hopploppen känns så mycket bättre än agilityloppen. Våra kontaktfält känns inte alls så säkra som jag hade önskat, men gissar att det beror på den korta tid jag faktiskt har tränat dem. Jag har bestämt mig för att ha kvar nosduttar på kontaktfälten, men ska nu även börja lära in running, så hoppas att oftast kunna använda det men vill ha kvar säkra, snabba och stoppade för de banor där jag känner att jag behöver det! Ska bli ett roligt projekt i höst :)

Sen missar vi ofta hinder efter tunnlar. Jag måste bli bättre på att ropa tidigare och att lära mig beräkna hur hon svänger! Och sen behöver jag lära in ett backkommando (alltså hoppa nästa hinder och sväng sedan skarpt tillbaka)!

Men är så nöjd med henne, hon verkligen öser på  och är underbart rolig att köra, slalom känns som det börjar sitta som en smäck :)


Sen på måndagen var det tävling i Kil

Här diskar jag mig när hon springer förbi första hindret i starten och sen precis hinner in i tunneln och jag går tillbaka och sätter om. Men detta var en väldigt myttig erfarenhet för mig, för när jag banvandrade så tänkte jag att jag hinner aldrig så jag "safeade" och tänkte göra bakombyten överallt, men när vi väl var diskade så bestämde jag mig för att bara ösa på, jag trodde att hon skulle riva och massa konstigt då men icke sa nicke. Så där och då bestämde jag mig för att våga satsa och köra på även när vi inte redan är diskade :)

Har även försökt återskapa situationen när hon gick förbi första hindret men har inte lyckats här hemma. Kan faktiskt inte säga vad som fick henne att göra det. Men vi tar iaf med oss att träna på fler starter :) Även här hade behövts ett "backkommando" och jag måste börja träna tajta bakombyten i kombinationer. Har även insett att vi måste träna mer på hennes känslighet för axelvridningar, just nu känns det som jag behöver ta till en thredle onödigt ofta!

Men är så nöjd med hennes sätt att springa rakt ur tunnlar när jag säger spring! det gjorde hon så fint både här och i arvika! Även om jag ligger efter!

Att lotta vänder och kommer ut ur tunneln vet jag inte vad det beror på. Har aldrig hänt förut, men kan bero på att de är röd på första halvan och sen blir svart. Men är så nöjd med henne också. Hon har en fantastiskt rolig attityd på tävling, men det blir lite svårt när vi inte tränar så mycket.


Sen Karlstad torsdag till lördag.



Är nöjd med så mycket, sen har vi vissa struliga delar. Hon har även ställt sig upp en gång i starten, men satte sig illa kvickt när jag sa sitt :) Tror det är viktigt att ha en lite mer kompliceras startrutin, för min del är det att det räcker inte bara med ett sitt, hon ska sitta fint och uppåt och gör hon inte det när jag har gått ut så får hon ett nytt sittkommando istället för kör. Sen tar jag det lugnt och berömmer sittandet innan jag släpper. Hoppas att det ska göra att hon inte blir så stressad och bara vill köra utan kan sitta lugnt och vänta på startkommando. På träning händer det även att jag typ körr fjärren med henne innan hon får starta, det blir både sitt, ligg och sitta bamse, tror det är nyttigt :)

Annars är jag imponerad över hennes fart, jag har av någon anledning alltid sett henne som ganska långsam. Men nu börjar den bilden lite smått förändras. På det sista hopploppet på filmen (som egentligen är ett av de första på torsdagen). Så fick vi en femma på långhoppet men kom imål med näst snabbast tid, och det på en riktigt springbana! Det är nog det jag är mest nöjd över för hela helgen! Och nu blir det hem och träna långhopp ;)

Sen är jag nöjd att jag i två lopp har belönat mitt i, för kände att det började bli en lite väl stor dragning mot målområdet ;) Och dessutom fick jag belöna ett superslalom med bakombytesingång där jag accelererade förbi henner och ett balanshinder som hon tog jättefint.

Så nu blir det som sagt mer träning, och jag ska börja sätta ihop långa kombinatoner, inte för Fannys skull utan för min egen, för har känt att min ovana att springa mer än typ 5 hinder förstör väldigt mycket för oss. Men det här har verkligen varit nyttigt för oss. Vi behöver verkligen tävlingsrutin båda två. Och då får man ju förslag på ett helt ton med grejer och situetioner man har glömt att träna!


Och förutom att tävla så har vi även haft det underbart här hemma. Tisdagen hade jag och Kitty för oss själva och vi var bara ute och njöt, var ute och simmade hundanra efter båten och hissade på massa annat skoj. Efter det fick vi besök av Cecilia och hennes tre hundar, Emma, Minna och deras 4 hundar och till sist Anki och Maria med ytterligare tre hundar. Får det till 14 hundar sammanlagt, fast Lotta fick lite semester och fick åka hem till mamma och pappa på torsdagen. Hon är inte den som uppskattar så mycket stoj och stök så kände att hon hade det bättre där när hon ändå inte skulle tävla. Här komemr iaf lite bilder också :)


Fina fina Fanny!


 

Och fina fina tindra!




 

Tindra kan hoppa rikitgt fint!





 

Men är desto sämre på att ta sig upp, och ber helst mamma om lite hjälp :)



   

Fannys hopp är inte alls lika fina, hon föredrar verkligen att gå i :)




 

Och Lotta blundar och låtsas att hon inte syns när jag föreslår att även hon borde bada, hon badar bara frivilligt i riktigt äckliga lerdiken :)


 

Så då kan ju lika gärna Tindra låna Lottas fina flytväst.



 

Hon har lärt sig mpnga nya trix sen sist!



   

Och numera kan alla sitta bamse (nja Lotta kan inte bamse men hon kan vinka hejdå)



 

Och Tindra säger "Wow vad du är häftig fanny, så vill jag också göra" :)



 


Finaste gänget!


   


Det var allt från denna lilla minisemsetern, nu är det återigen jobb som väntar!






 
 
maria d.

maria d.

24 juli 2012 08:46

Vilka fantastiska bilder du tar Eva-Karin!! Och ja, visst är det är det en fantastiskt rolig sport vi ägnar oss åt - man får mersmak hela tiden!
Du har en snabb liten hund och du är så duktig med henne - jag är övertygad om att ni kommer att gå långt! Jag kan tyvärr inte se dina filmer (har nåt tok med min dator) men jag har ju sett er live och det ser så ruggigt bra ut! Ett missat första hinder är ju ett rätt vanligt nybörjar fel på tävling inget att oroa sig för. Lycka till med ditt running projekt jag är imponerad av er som klarar att träna upp båda beteendena - det kommer att bli superbra! Kram!

http://astonwille.blogspot.com

 
Kitty

Kitty

24 juli 2012 13:47

Är väldigt glad att vi ska få er som träningskompis lite mer ofta! Tror det kommer leda till utveckling för oss båda två! Hoppas det! Tindra och jag g

http://kittty.bloggplatsen.com

 
Ingen bild

Kitty

24 juli 2012 13:49

Tindra och jag går Ju i era fotspår så vi är väldigt glada över att ni är så duktiga!!! :D

Lycka till med running! Ni kommer bli livsfarliga! :)

 
Ingen bild

Christel

24 juli 2012 21:26

hej! vad roligt att se filmerna från era lopp! Vad ni är duktiga!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards