lottaskoja

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

internetvila

Av Eva-Karin - 26 oktober 2012 14:04

Ja internet har varit en bristvara senaste tiden, köpte tele2s mobila men det ville aldrig börja funka så ända sen jag flyttade till nya lägenheten har jag fått klara mig utan. Och det har nog varit lite nyttigt också. Insåg att jag hade blivit rätt beroende så skönt att kunna bryta den vanan. Nu har jag dock beställt en iphone 5 som jag får om ett par veckor så då lär väll beroendet komma tillbaka och dessutom i dubbel styrka :) Men fram tills dess ska jag klara mig utan internet. Ska försöka spara lite pengar genom att använda mobilen att surfa igenom. Så hoppas det kommer fungera.

Annars trivs jag bättre och bättre i halmstad. Jag och kitty har gjort massa roliga utflykter och jag börja komma in i nya jobbet. Känns som det kommer fungera riktigt bra att jobba natt, jag sover bättre och bättre på dagarna och hundarna verkar klara det galant att sova både natt och dag :) Träningen har dessutom återigen blivit rolig!! och det känns helt underbart! Jag och Kitty har tränat massa nyttigheter!


Nu har jag en liten lucka i arbetet och passade på att åka hem till värmland för att hälsa på alla och för att ta med mig lite fler grejer ner. Har även lyckats boka in lite vallning för duktiga Heidi Billkvam. Så var där för första gången igår.

Vi började i 25an, eftersom Fanny inte var tänd så resonerade vi oss fram till att det inte var någon ide att börja i en fålla, den kan vi börja använda sen när hon iaf tycker fåren är intressanta :)

Så i början (efter att ha ätit massa bajs) sprang hon mest runt och skällde på fåren, men som tur är så gör hon iaf inget dumt!! Efter en stund började vi säga nej till skällandet (ville inte göra det allra först för var rädda att bryta det lilla intresse som fanns för fåren), och då började hon fundera mer och mer, blev modigare och modigare när hon insåg att det var hon som faktiskt påverkade djuren (väldigt snälla och flyttbara får!!). Så efter mycket hjälp och instruktioner från Heidi så lyckades vi faktiskt få fram lite vallning. Efter 2 pass i 25an, som var så geggig att jag i stort sett satt fast och knappt kunde flytta på mig så flyttade vi ut i stora hagen, inte så mycket för fannys skull utan mer för att jag skulle kunna göra ett bättrejobb. Men det hjälpte faktiskt fanny också, för väl ute så lyckades hon hitta lite inre vallningsinstinkter, svansen åkte ner och hon gick från att springa runt och "busa" med fåren till att faktiskt arbeta fokuserat. Så underbart kul att se. Hon fick även gå en stund med heidi för att jag skulle kunna få se hur hon såg ut, lära mig lite hur jag ska flytta mig och det blev även mycket lättare att se när hon är påväg upp i fel energi (bus och skäll och rusa). För när jag blir bättre på att se det tidigare så kan jag neka henne det på en gång och så slipper vi de små rusningarna. Hon är verkligen underbart kul att jobba med min lilla hund. Och första pauserna vitog ahde hon inget alls emot att ligga lös vid mina fötter och vänta, men i slutet så började hon smyga iväg  från mig och började så smått smyga på fåren. Så häftigt att se vad som finns där inne i den lilla hjärnan!!! Och ni skulle sett hur trött hon var när vi kom hem. Tror aldrig jag har sett henen så mentalt trött förut!!

Och vi har bokat in två till privatlektioner nu, en på måndag och en på tisdag. Känns underbart kul att vara igång!!


 

(Gammal bild men ungefär såhär såg det ut i början, ska försöka få med en kamera någon av dagarna i veckan så ska ni får se hur fint hon gick i slutet!!)



Igår eftermiddag blev det även lite agilityträning med bästaste Anna, har verkligen saknat henne och våra roliga träningspass. Var längesen jag kände den glädjen och skrattade så mycket under ett träningspass! blev lite små kombinationer med bl.a diskriminering av kommandon på tunnel och balansen, lite slalom, threadlar och serpentiner. Ja helt klart massa skojigheter :)


Det är verkligen en fördel med att jobba natt, man får  mer ledig tid!  Nu ska jag fortsätta ha lite kvalitetsmys med systeryster i soffan innan det bär av mot lite mer agilityträning!


 

Bild från min och kittys utflykt till Båstad.

 
 
Ingen bild

Anna

2 november 2012 16:32

Usch va rörd jag blev, tårar i ögonen här jag sitter på jobbet!
Önskar jag fick träna med dig jämt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards