lottaskoja

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

vallning m.m

Av Eva-Karin - 31 oktober 2012 09:34

Tänk vad tiden går fort när man är ledig, nu har det redan gått en vecka och jag ska snart sätta mig i bilen och köra tillbaka mot halmstad. Detta innebär förståss att det blir en ny (ofrivillig) internetvila :( Men men, om ett par veckor börjar det förhoppningsvis fungera, och ni får gärna kommentera här eller skicka mail, för det kan jag läsa på jobbet. Facebook däremot kan jag inte kolla där!


Iaf har jag haft en underbar vecka hem, har spenderat många kvalitetsstunder hemma hos mormor där jag har fått höra historier från förr som jag aldrig har hört. Tycker det är väldigt kul att få höra sånt, hur de hade det förr och hur uppväxten var då, 1900 talet är ju verkligen ett århundrade då typ allt har förändrats.


Sen har det blivit Agility och annat med bästa Anna, min underbara träningskompis och vän! Har förståss även tränat och myst med bästa Emma och Lilly. Är helt fantastiskt att se hur lilly växer och utvecklas! Nu kan hon till och med gå!! Jag lyckades fånga några av de första vacklande stegen på film igår! Ja om hon går med något att hålla i så går hon helt obesvärat, men nu lyckades jag fånga det ögonblicket som blir när hon släpper och går helt själv! Underbara unge!!




Sen har jag ju även lyckats få tider hos duktiga Heidi Billkvam och vallat hos henne 3 gånger. Har varit jättekul att se Fannys utveckling, och även jag fick mycket beröm och det är alltid kul!! :)

Jag gillar Hedis tänk i vallningen, egentligen hade hon ju velat börja i fållan men man får ju se till individen och då bestämde vi oss för att det bara skulle vara till nackdel för fanny. Sen börjar hon med att få hunden att flankera runt djuren, inga "ligg" utan man skickar runt, möter upp på andra sidan och skickar tillbaka, och sen fortsätter man så tills hunden liksom hittar balansen (ja man går endel också för att de ska få fprtsätta jobba runt ordentligt), men n'r allt känns bra och de börjar hitta balansen, då kan de börja få gå mot djuren. Och jag tyckte verkligen om att inte behöva tjata ligg!!.

Sen fick jag massa information om hur jag ska träna för att få verktyg att trycka ut henne i flankerna och för att vända henne helt om när hon ska byta håll (hon har en tendens att skära innåt då). Och nu är hon så tänd att vi skulle kunna gå in i en fålla bara för att lära henne att vara nära djuren och jobba och man bara får gå om man släpper dem med blicken och går runt osv. Tyvär åker jag ju hem nu så nu blir det ingen mer vallning för just heidi på en stund. Ska dock försöka få tid hos en nere i varberg redan nästa vecka för att hålla det vid liv och fortsätta nu när vi väl har börjat!! Så hoppas på att det blir bra där också!

Iaf känns det enormt roligt att vara igång! Här kommer en liten film från dag 3 då Emma och Lilly var med och tittade och filmade. Tusen tack Emma för hjälpen med filming (det skulle egentligen ha stått i filmen också men var visst lite trött igår när jag gjorde den ;)




Det var allt från nu, dags att packa ut allt i bilen och köra hemmåt!!

 
 
Emma

Emma

1 november 2012 08:01

Tack själv! Vi saknar dig redan <3 Tack för den fina filmen när lilly går :D Hahaha roligt att jag säger "jäklar" i slutet av filmen. Jag måste verkligen börja tänka på vad jag säger i närheten av Lillybus :P Tänk att Fanny blivit så duktig på vallning. Roligt roligt Kramar

http://kiwihunden.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

2 november 2012 16:29

<3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards