lottaskoja

Alla inlägg under december 2012

Av Eva-Karin - 21 december 2012 20:38

 

Av Eva-Karin - 21 december 2012 02:15

Nu är det bara ca 5 timmar kvar till sista natten är avklarad och jag får två veckors "jullov". Ska bli så underbart skönt! Och som ni förstår så har vi en lugn natt inatt eftersom jag hinner sitta här och skriva. Det görs bara mindre operationer den här veckan eftersom de ska stänga ner hela avdelningen på söndag. Så idag har vi till och med hunnit med lite mys med glögg och pepparkakor.

Annars funderar jag som vanligt över livet, tror jag ska söka in till djursjukvårdarprogrammet i skara till hösten. Den tilläggsutbildningen som jag har väntat på är nu äntligen framtagen. Johnny är snäll nog och håller mig uppdaterad efetrsom jag själv är dålig på det :) Men det verkar bli en dyr utbildning, mellan 3 och 6000 kr per Hp och kursen består av 110 Hp. Inte direkt någon som känner för att betala det åt mig skulle jag tro, så då är det nog billigare att gå hela utbildningen :( Men tror iaf jag har kommit fram till att det är det jag vill göra, så då är det ju bara att satsa och köra :)

Och jag har ju alltid trivts med att plugga, så det blir säkert bra. Fast Skara, hur kul är det att bo där i tre år liksom?? Men men, känns iaf bra att ha en plan, fast har ingen aning om jag ens har en chans att komma in, kanske borde försöka göra högskoleprovet nu till våren. Har ju aldrig gjort det så det kan ju bli en utmaning!


Och nu har Elin laggt ut en annons på blocket om att vi letar betesmark till våren/sommaren, så nu finns det faktiskt chans att det blir verkligehet och vi får våra egna träningsfår!!! Hur kul som helst! Var ju iväg och tränade en sista gång i tisdags, passade på medans det var plusgrader så det inte skulle bli allt för dårligt underlag, var lite småhalt på vissa ställen men i övrigt var det toppen. Jag hade lite svårt att hitta känslan (som vanligt till att börja med) men vi avslutade med ett par ok rundor. Det är ju så jädra mycket att tänka på, var jag ska gå, hur fåren går, hur hunde går.... ja ni förstår ju att det är svårt att hålla reda på allt, dessutom har jag nu försökt börja på lägga på kommandon på höger och vänster flanker, och då ska jag dessutom komma ihåg och säga rätt håll. Tur att jag har världens snällaste och tålmodigaste hund som står ut med att ha en rätt klantig matte emellanåt :) Men kul är det iaf, fast jag vet inte om hon har någon potential att bli en superbra vallhund. Jämför man med till exempel Joule (som är typ allt jag har att jämföra med, samt det jag har läst här på internet). Så visar hon ju inte alls upp någon fin stil eller massa naturlig djurkänsla. Bara att se förra videoklippet när jag har skickat henne runt flocken och precis när hon har kommit runt så vänder hela flocken och drar (blir skrämda av Joule), och hon ser precis lika förvånad ut som jag och har ingen aning om vad hon ska göra, ska inte de vara bättre på att läsa sånt och naturligt vilja stoppa?? Eller är det något de lär sig med tiden? Ja inte vet jag, kanske är mitt fel också för att jag har tänt henne för sent?? Inte vet jag, men kul har vi iaf och det är ju det viktigaste. Sen får vi se hur långt vi lyckas komma :)

Men vi ska iaf försöka åka och valla för Lena Karlsson på TyNants kennel (tror hon heter så). Kitty och Elin var ju där i höstas innan jag hade börjat och de var bara så imponerade över hur duktigt hon var som instruktör. Så det skulle nog vara nyttigt för oss alla. Hon var den första dem hade gått för som verkligen började med teori (och inter bara praktik) och som kunde förklara varför man gör sin och varför man gör så och som har en tanke med allt när  hon tränar. Hon har förresten en superbra blogg också som jag har lärt mig massor genom att läsa!


Nä nu är det nog med vallningssnack, är ltie roligt det där, fram till i oktober tyckte jag vallning var tråkigt och förstod inte alls charmen med det och nu är jag helt frälst, låter ju som värsta tönten ju :)

Men det är fantastiskt roligt att lära sig så massa nytt och att se hunden jobba med djur på ett så fint sätt. Och jag som tidigare har varit gasnak rädd för får efter att ha blivit stångad ochs ånt som liten, den rädslan är helt borta och nu tycker jag att de är riktigt mysiga. Sen tycker jag lite synd om dem också, de måste ju tycka vi är asjobbiga som tvingar dem att gå runt runt och runt utan syfte bara för att vi ska få träna :P


Nej nu ska jag ta och städa och pyssla lite här på avdelningen.... sen blir det hem och sova ett par timmar innan jag styr bilen mot göteborg för att plocka upp johan innan vi kör hem till värmland. Ska bli så skönt!! Sen blir det ju ett par dagars jobb på gamla stället också men det ska mest bli kul och räknas inte som så jobbigt :)


Här är lite mobilbilder från i tisdags....


 

Som ni ser är nu all snön nästan försvunnen. Men lika bra det när det väl började töa, så tråkigt med skare och is!!



 


Kitty hämtar fåren och Elin håller bort hästarna, ja det blir lite pyssel att få in fåren i 25an när de går i en stor hage med två hästar. Men vi har lyckats varje gång, har lite havre som fuskhjälp :)


 

Fanny är fortfarande inte så tänd att jag kan be henne hålla fåren, vi måste nämligen ta ut en tacka varje gång för den har någon hosta och ska därför inte röra på sig så mycket i kylan. Så då har jag försökt lägga henne så hon kan hålla de andra medan vi tar ut den ena, men då fattar hon inte alls vad jag menar, utan ligger istället och kolla bakåt mot oss och vad vi håller på med. Fast det kanske är ett jättesvårt jobb som kommer mycket senare?? Men hon är inte så tänd att hon gör som jag har sett de flesta andra vallningshundar göra heller, ha full fokus mot fåren även när de inte själva är i hagen, det har blivit mer och nu kan hon ändå kolla på dem längre stunder, men hon har minst lika ofta fokus på mig eller går och letar bajs eller hittar på något helt annat. Jaja, söt är hon iaf och i mina ögon är hon den bästa hund man någonsin kan ha!!


Nä nu är det bästa att jobba lite!

  

Av Eva-Karin - 17 december 2012 18:44

Ja igår var jag med Kitty när hon skulle träna i hundarena tillsammans med tindras uppfödare och brorsa. Kände mig till att börja med väldigt nervös och dålig, men bestämde mig för att skita i hur det såg ut, gå in och köra för att ha kul och ge mig tusan på att det skulle gå och då blev det helt plötsligt superkul och jag lyckades med det mesta jag hade tänkt mig. Tänk vad mycket ens egen inställning påverkar (och ibland förstör), Jag är så himla rädd att folk ska tycka jag är dålig. Men varför är jag det? det spelar ju ingen roll vad de tycker, sålänge jag och min hund har roligt så är det ju det som betyder något, men det är inte alltid så lätt att tänka på, har ju alltid haft stor prestationsångest och höga krav på mig själv. Och när man är den enda i en grupp som kör greg så känns det som om de tycker man är dålig.... men men, nu hade vi iaf roligt. Och det är ju alltid kul med folk som gör olika så man kan lära sig nya saker! Kitty filmade som vanligt så här kommer en film på den sista banan (och vi var dem enda som lyckades nolla på förstaförsöket <3)



Idag blev det ännu en långpromenad med bästa Elin och Kitty,och tur var det för annars hade vi nog knappt tagit oss utanför dörren idag, regningt och grått och slask är knappast tilltalande.... Sen tänt jag börja träna in  en tasstarget med Fanny, men när jag satt och delade godisarna så tappade jag klickern, och eftersom Fanny är som hon är så tar hon då upp den och lägger den i mitt knä. Så himla söt! Så då gjorde jag en liten film på henne istället där hon får visa hur duktigt hon är på att plocka upp saker!!



Nu ska vi gå o städa o packa så det bara är att åka hemmåt när vi äntligen sluttar jobbet på fredag!!

Av Eva-Karin - 16 december 2012 00:04

Hade ju så fint här på bloggen med en ny vinterbild överst och lite blå och kall färg runtomkring, men nu har visst allt försvunnit... hmm, fattar inte riktigt varför... men men, det är ju en värdslig sak, får pyssla med det någon dag när jag får lite energi och ork.

Annars har jag varit väldgt trött på sistonde. Jobbar en riktigt intensiv period nu innan jul och eftersom jag inte kunnat sova så bra på dagarna så har jag verkligen varit kollosalt trött. Men idag kunde jag sova ända till kl 14 och sen någon timme innan jobbet, så idag känns det mycket bättre, men igår var det så illa att jag nästan mådde illa för att jag var så trött och jag kom på mig själv med att göra massa konstiga saker, typ sätta filen i skåpet och tallriken i kylen och sånna saker, sånt som vanligtivs flyter utan att man behöver tänka... men tänker gör man nog fast omedvetet för igår funkade inget som normalt... men men, nu känns det ju iaf bättre, och nu jobbar jag sista natten av tre, sen är jag ledig två och sen jobbar jag tre till, och sen är det TVÅ VECKORS LEDIGHET som väntar!! Ska blir så himla skönt och välbehövligt!! Men måste helt klart hitta ett nytt jobb, för 100% natt går inte!!


Med hundarna är iaf allt toppen, idag var det ju dessutom plussgrader (usch och blä så tråkigt!!), men Lotta njöt för fulla drag för det var första gången på länge som hon inte fick tassarna fulla med is. Annars har hon till och emd fått använda sockar för hon får både köldkram och fullt med is så då tar hon sig inte många meter åt gången mitt älskade lilla hjärta.


 


Så himla söt var hon med sina sockar, och hon tyckte nog det var riktigt skönt, bra var de också och satt på hela promenaden!


Jag och Fanny har varit och vallat en gång till, kändes sådär till att börja med, Fanny var så uppe i varv och var så flängig i flankerna att hon redan där "skrämde" fåren till att springa vilket gjorde att jag inte hade en chans att balansera upp, så då blev det först koppel på och en lugn runda där det bara gällde att hålla sig lugn och gå runt djuren (typ som i en fålla fast vi har ingen fålla där). Och efter det kändes det bättre, sen lyckades Elin och Kitty med gemensamma krafter få mig att förstå vad det innebär att lägga tryck på hunden, så det blev lite flankträning och jag kände för första gången att hon flankade med respekt för fåren (och för mig) och vips så blev även drivningen mot mig mycket bättre, hon gick saktare och hade betydligt mer koll. SÅ himla häftig känsla. Men det hade nog inte gått att genomföra tidigare för det är först nu hon börjar bli så tänd att man kan lägga tryck på henne utan att hon tycker det blir för jobbigt och hellre går därifrån. Och det häftiga var att det hela i stort sett bara låg i min attityd (och lite finlir med hur jag skulle hålla staven, för ja, jag behöver den för att lyckas känna mig som jag har lite pondus :P, och när jag skulle be henne uppföra sig och när jag bara skulle lägga henne och göra om). Gissa om det kändes magiskt när det funkade :)

Hon är ju rätt svår att fota min svarta prinsessa, men här kommer iaf ett gäng mer eller mindre bra bilder på henne i hennes "rätta" element (och jag tycker till och med hon börjar få lite stil nu!!)



 


    






 



 






   



Annars var det ju som sagt väderomslag här i morse, från minus åtta till två plussgrader... usch och blä, så får väll se om det kan bli någon mer vallning innan våren... det hoppas jag verkligen, hade känts väldigt tråkigt annars nu när vi äntligen är igång!!!


Nä nu bäst att jobba vidare, men har som ni förstår en lugn natt och har redan gjort de flesta av mina uppgifter, och har bara hand om 3 patienter!! Känns riktigt skönt att ha en sån natt som variation så jag tänker verkligen njuta :) 


Och som avslut lite bilder från en mysig vinterpromenad i fredags!


     

Av Eva-Karin - 11 december 2012 21:50

Äntligen en ledig dag, och en riktigt trevligt dag har det varit dessutom! Har hunnit med ett träningspass för hundarna, Lotta med klövjeväska och Fanny fick dra pulkan med ca 8 kg i (vet inte alls vad som är en lagom vikt att börja träna med??). Vi har gått på ett par tiominuters promenader innan men idag varvi nog ute i över en halvtimme och pulsade i snö. Och då blev hon allt lite trött. Känns så kul att kunna variera den vanliga träningen som i stort sett bara består av springande med den här lugna typen av träning!


Eftermiddagen och kvällen har spenderats i lite olika hundhallar. Var först med och kollade på Kitty och Marie när de körde för Jenny Damm, jätteroligt att se men just nu vill jag nog se hur långt jag kan ta mig med greg systemet,orkar inte börja från början nu när det äntligen känns som jag börjar bli hyffsat bra på något. Men är alltid kul att vara med och lyssna och lära sig hur man kan tänka och göra. Och kan ju helt klart se fördelar med det sättet att handla. Så framtiden får väll utvisa hur det blir :)

Efter det passet åkte jag direkt till Halmstadhundarena, hade lovat bort Fanny för lite träning med Elin. Hon har ju ingen egen vuxen hund att köra just nu och saknar verkligen agilityn. Och eftersom min  agilityinspiration återigen har varit låg så kändes det som en utmärkt ide att låna ut henne. Och oj vad kul det var att se henne springa med Elin. Elin kör ju också greg och det gör det ju så himla lätt. Inga frågetecken där inte! Och jag blev riktigt imponerad, i mina ögon är hon verkligen en liten stjärna. Och hon läste allt så himla fint och var bara superduktig. Sen hör det ju till saken att Elin dessutom är en riktigt duktig handler, så det var verkligen kul att se. Och tror faktiskt jag fick en liten dos av inspiration att träna själv också. Har bara kännt mig så dålig på sistonde. Vet inte varför men det är inte kul då. Men nu vet jag ju iaf vem jag ska be tävla Fanny när jag inte vill eller kan :)


Annars har jag fått ett definitvt svar från jobbet att jag inte får gå ner i arbetstid. Och jag kommer inte orka jobba 100% natt (eller orka och orka men jag tycker inte det känns bra att jobba så många nätter, man gör ju inget annat än att ställa om dygnet fram och tillbaka hela tiden!)


I morgon ska vi nog ha en städ och tvättdag, inte så kul men det behövs verkligen!!

Här kommer en vallningsbild på Fanny, kan inte påstå att någon av dem blev speciellt bra, hon gör sig helt enkelt inte bra på bild när hon vallar... Denna är ju ok, men den ser o andra sidan knappt ut som henne :)


 


Av Eva-Karin - 8 december 2012 15:59

Satt inatt på jobbet och skrev ett långt inlägg om vallning och allt annat, sen när jag tryckte på spara knappen så stod det bara error och allt försvann... så himla tråkigt!! Och man tappar lust att skriva allt igen... men men jag börjar iaf skriva lite av det så får vi se hur mycket aom blir med at det jag skrev förra gången :)


Iaf känns det som jag har gått och blivit en vallningsnörd, kommer på mig själv  med att sitta och tänka på vallning ett par gånger om dagen, vad vi har gjort, vad vi borde ha gjort annorlunda osv. Men men, är man en hundnörd och hittar en ny hundsport som man tycker är superrolig så är det väll antagligen bara naturligt :)

Iaf har ju Elin hittat får till oss som vi kan få träna på ca 1 gång/vecka om nu vädret tillåter. Och det känns riktigt kul, då har man ju verkligenen chans att utvecklas och komma frammåt i träningen. Just nu är vi inne i en väldigt trevlig fas, Fanny gör så himla mycket fina sakeroch jag känner väll att jag börjar fatta lite iaf :) Våra största problem nu är att hon går lite för fort i drivningarna samt att hon, speciellt när hon ska byta håll från en vänster flan till en höger, blir osäker, och busar till det (svansen åker upp, hon springer fort förbi fåren och skäller på dem). Men skulle tro att vi lätt kan träna bort det genom att vara mer i lilla fållan. På måndag blir det iaf ännu ett pass för Josefin i varberg!

Och här kommer en film från passet i torsdags!!



Sen igår var vi hemma hos Kittys storasyster och hälsade på, hon bor verkligen supermysigt ute på landet på en stor gård där de har galopphästar och kossor och grisar. Vi skulle egentligen dit och grilla korv och ha mysigt men det snöade så mycket så efter en promenad blev det stekt korv inne istället, sen blev det självklart en tur till stallet, allt för att bota Fannys hästrädsla (när hon var liten skällde hon bara hon såg en häst, även om den var på 200 meters håll!). Och inte kan man väll hälsa på på en hästgård mitt i vintern utan att få prova på att tolka lite! Så himla roligt! Och hundarna var helnöjda över att springa brevid. Fannys hästrädsla blev som bortblåst och till och emd Lotta sprang och hade roligt! Så himla underbart!!



Och idag fick jag världens roligaste överraskning när jag vaknade, det var nämligen bästaste syster yster som knackade på dörren!! Det är verkligen inte ofta jag får oplanerat besök så gissa om jag blev förvånad! (sen när man öppnar dörren i morgonrock klockan halv två mitt på dagen, då får man nästan vara glad att det är någon man känner :P )



Iaf så åt vi lite lunch och var sen ute och gick en mysig vinterpromenad i det strålande solskenet! Så himla mysigt att ha någon att promenera med. Om det förresten är någon som har något bra tips på hur man kan göra för att Lotta ska slippa få is i hela tassarna så mottages det tacksamt, för nu spenderar hon nästan halva promenaden med att ligga ner och försöka bita bort den, stackars lilla Lottan!!



Nej nu blir det lite mera mat, en dusch och sen försöka sova lite mer innan det bliratt jobba igen. Hoppas på en bra natt inatt också!!



Av Eva-Karin - 5 december 2012 23:18

Igår natt sov jag perfekt. Antagligen för bra eftersom jag nu inte är trött alls :( men men, vad gör det när man har en iPhone att roa sig med. Och har inget planerat förrän klocka två imorgon så det är ju lugnt om jag tar lite sov morgon. Och imorgon blir det förhoppningsvis vallning! Elin har lyckats ordna lite träningsfår på närmare håll!! Så håll nu tummarna för det!! Både att det går bra med vallningen men även att vi kan fortsätta träna regelbundet på de fåren!
Annars har vi haft en trevlig dag idag. Först julpyssel och promenad i den underbara snön, sen en mindre underbar shoppingtur (hatar att shoppa!) och sen en lång skogspromenad med Kitty och hundarna. Och det var ingen vanlig promenad, utan ca en timmes skogspromenad i mörker! (Jag är även mörkrädd!) men det gick hur bra som helst. Är ju så himla ljust nu tack vare snön! Så vi hade faktiskt väldigt mysigt och jag kan till och med tänka mig att göra om det:)

Nä nu är det väll dags att försöka sova! Det har iaf hundarna gjort sen länge! Men de har båda underliga sätt att använda sina madrasser :)

Av Eva-Karin - 4 december 2012 16:53

Idag kom Kitty på den brillianta ideen att köpa en pulka så vi kan lära hundarna att dra. Vi har pratat om det ganska länge och nu när snön har kommit så finns det ju inget som stoppar oss. Och oj så kul det var. Tindra är värsta naturbegåvningen och tycker det är hur roligt som helst att dra, Fanny tyckte också det var roligt tror jag, men tyckte det rycket som blir i början var väldigt jobbigt, så hon behövde lite draghjälp för de första stegen men sen gick det hur bra som helst, och jag tror inte det ska vara några svårigheter att lära henne att det inte är farligt bara man tar det lite lugnt i början. Sen var vi nog lite opedagogiska och gick från en tom pulka till en ganska tung pulka, var svårt att veta vad man skulle lägga i för att få lagom vikt, så först provade vi sandsäckar (var på brukshundklubben) men det blev väldigt tungt, så då tog vi en 4 liters spolarvätska och det blev mycket bättre. Men sen kunde vi ju inte hålla oss där, det var ju så himla kul, så vi satte Tindra och Fanny tillsammans och sen fick de prova dra mig. Och wiie vad kul det var. Gick fort som sjutton och var hur kul som helst!!! Men än sålänge måste ju en av oss springa med där framme för att styra, vet inte riktigt hur vi ska lära bort det, är ju jobbigt att springa där framme om vi ska göra detta någon  längre sträcka :)


 


Lotta och Texas fick också prova dra, och Lotta är ju stark som tusan, kunde typ dra mig själv! Men hon är lite svår att motivera så hon stannar väldigt lätt när jag sitter där bak och då blir det ju svårt att starta igen. Men det ska nog gå att träna upp! Tänk vad roligt att köra fyrspann liksom :) Att aldrig behöva gå uppför en pulka backe igen :)

Så detta kommer vi helt klart göra fler gånger!

Detta gör min inköpslista till hundarna ännu längre, egen dragsele till Lotta, en klövjeväska till Fanny.... Ja ja, har man två hundar med olika storlekar måste man ju ha två av alla saker :)

     


Behöver jag säga hur lyriska hundarna är över att få busa i snön! Lyckligare hundar finns nog nästan inte!!!



Kitty har gjort en film från hennes dag, vi var inte med i början utan bara i slutet :)




Hon har även gjort en film från promenaden i helgen :)



Nu ska vi julpyssla och äta lussekatter här hemma!!


Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards