lottaskoja

Alla inlägg den 1 december 2012

Av Eva-Karin - 1 december 2012 18:39

Nu har vi varit och vallat ytterliggare två gånger och det känns bara bättre och bättre, vi har gått i fållan, viktigt att lära hunden att arbeta lugnt och nära djuren, Fanny har lätt att bli osäker där så det har känts väldigt nyttigt för oss och hon har gjort väldiga framsteg. I 25an har vi tränat på att driva (eller heter det fösa??) fåren mot oss. Fanny ville verkligen inte det i början utan ville bara "kroppsvalla" genom att springa fram och tillbaka och flanka bakom dem, men nu har hon blivit jätteduktig och går riktigt fint rakt mot dem! Vi har även börjat lite smått med fåren i ett hörn och sen gått rakt mot dem, i nuläget för att träna ligg men det är även en början till framtida fösning (?). Kitty (som har kommit längst av oss tre) har även fått börja med lite olika flankningsövningar. Så himla roligt och spännande och så himla svårt på en gång. Och nu får vi nog filma hela nästa gång för är så himla nyttigt att se sig på film och se allt man gör. För är verkligen inte lätt att tänka på allt när man går där!! Det är så mycket att hålla reda på! Det som blev filmat idag var vår första gång ute på stora fältet. Och det blev lite kaosartat, inte kaos som i spring och panik utan mer i att fåren helt plötsligt inte hade någon som helts respekt för Fanny och hon fick superdupersvårt att flytta dem. Men måste säga att hon ändå kämpade på bra. Hon visste bara inte hur hon skulle göra då (och inte jag heller för den delen). Provade att backa ifrån henne (och fåren) långt, men de stod bara stilla ändå, sen provad jag lite olika, bl.a försöka vara närmare fåren i hopp om att de skulle ha lättare att gå efter mig, hejja på henne massor när hon gick mot dem m.m men inget fungerade optimalt :( Josefin fick gå in och hjälpa oss lite och det blev en hel massa spring runt och runt fåren för Fanny som blev frustrerad och inte visste vad annat hon skulle göra, så i slutet lät vi henne baraflanka djuren i ett försök att få henne att inse att det är hon som flyttade djuren. Ja ni kan ju se själva på filmen :)




Sen en liten film från lillys födelsedagskalas!










Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards