lottaskoja

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Draghundar!!!

Av Eva-Karin - 4 december 2012 16:53

Idag kom Kitty på den brillianta ideen att köpa en pulka så vi kan lära hundarna att dra. Vi har pratat om det ganska länge och nu när snön har kommit så finns det ju inget som stoppar oss. Och oj så kul det var. Tindra är värsta naturbegåvningen och tycker det är hur roligt som helst att dra, Fanny tyckte också det var roligt tror jag, men tyckte det rycket som blir i början var väldigt jobbigt, så hon behövde lite draghjälp för de första stegen men sen gick det hur bra som helst, och jag tror inte det ska vara några svårigheter att lära henne att det inte är farligt bara man tar det lite lugnt i början. Sen var vi nog lite opedagogiska och gick från en tom pulka till en ganska tung pulka, var svårt att veta vad man skulle lägga i för att få lagom vikt, så först provade vi sandsäckar (var på brukshundklubben) men det blev väldigt tungt, så då tog vi en 4 liters spolarvätska och det blev mycket bättre. Men sen kunde vi ju inte hålla oss där, det var ju så himla kul, så vi satte Tindra och Fanny tillsammans och sen fick de prova dra mig. Och wiie vad kul det var. Gick fort som sjutton och var hur kul som helst!!! Men än sålänge måste ju en av oss springa med där framme för att styra, vet inte riktigt hur vi ska lära bort det, är ju jobbigt att springa där framme om vi ska göra detta någon  längre sträcka :)


 


Lotta och Texas fick också prova dra, och Lotta är ju stark som tusan, kunde typ dra mig själv! Men hon är lite svår att motivera så hon stannar väldigt lätt när jag sitter där bak och då blir det ju svårt att starta igen. Men det ska nog gå att träna upp! Tänk vad roligt att köra fyrspann liksom :) Att aldrig behöva gå uppför en pulka backe igen :)

Så detta kommer vi helt klart göra fler gånger!

Detta gör min inköpslista till hundarna ännu längre, egen dragsele till Lotta, en klövjeväska till Fanny.... Ja ja, har man två hundar med olika storlekar måste man ju ha två av alla saker :)

     


Behöver jag säga hur lyriska hundarna är över att få busa i snön! Lyckligare hundar finns nog nästan inte!!!



Kitty har gjort en film från hennes dag, vi var inte med i början utan bara i slutet :)




Hon har även gjort en film från promenaden i helgen :)



Nu ska vi julpyssla och äta lussekatter här hemma!!


 
 
maria d.

maria d.

5 december 2012 12:17

hahaha, Texas är ju störtskön när han sitter i pulkan!! Tack för ett gott skratt! Så härligt och roligt ni har med era hundar! Kram!

http://astonwille.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards