lottaskoja

Direktlänk till inlägg 16 december 2012

var tog all färg vägen...

Av Eva-Karin - 16 december 2012 00:04

Hade ju så fint här på bloggen med en ny vinterbild överst och lite blå och kall färg runtomkring, men nu har visst allt försvunnit... hmm, fattar inte riktigt varför... men men, det är ju en värdslig sak, får pyssla med det någon dag när jag får lite energi och ork.

Annars har jag varit väldgt trött på sistonde. Jobbar en riktigt intensiv period nu innan jul och eftersom jag inte kunnat sova så bra på dagarna så har jag verkligen varit kollosalt trött. Men idag kunde jag sova ända till kl 14 och sen någon timme innan jobbet, så idag känns det mycket bättre, men igår var det så illa att jag nästan mådde illa för att jag var så trött och jag kom på mig själv med att göra massa konstiga saker, typ sätta filen i skåpet och tallriken i kylen och sånna saker, sånt som vanligtivs flyter utan att man behöver tänka... men tänker gör man nog fast omedvetet för igår funkade inget som normalt... men men, nu känns det ju iaf bättre, och nu jobbar jag sista natten av tre, sen är jag ledig två och sen jobbar jag tre till, och sen är det TVÅ VECKORS LEDIGHET som väntar!! Ska blir så himla skönt och välbehövligt!! Men måste helt klart hitta ett nytt jobb, för 100% natt går inte!!


Med hundarna är iaf allt toppen, idag var det ju dessutom plussgrader (usch och blä så tråkigt!!), men Lotta njöt för fulla drag för det var första gången på länge som hon inte fick tassarna fulla med is. Annars har hon till och emd fått använda sockar för hon får både köldkram och fullt med is så då tar hon sig inte många meter åt gången mitt älskade lilla hjärta.


 


Så himla söt var hon med sina sockar, och hon tyckte nog det var riktigt skönt, bra var de också och satt på hela promenaden!


Jag och Fanny har varit och vallat en gång till, kändes sådär till att börja med, Fanny var så uppe i varv och var så flängig i flankerna att hon redan där "skrämde" fåren till att springa vilket gjorde att jag inte hade en chans att balansera upp, så då blev det först koppel på och en lugn runda där det bara gällde att hålla sig lugn och gå runt djuren (typ som i en fålla fast vi har ingen fålla där). Och efter det kändes det bättre, sen lyckades Elin och Kitty med gemensamma krafter få mig att förstå vad det innebär att lägga tryck på hunden, så det blev lite flankträning och jag kände för första gången att hon flankade med respekt för fåren (och för mig) och vips så blev även drivningen mot mig mycket bättre, hon gick saktare och hade betydligt mer koll. SÅ himla häftig känsla. Men det hade nog inte gått att genomföra tidigare för det är först nu hon börjar bli så tänd att man kan lägga tryck på henne utan att hon tycker det blir för jobbigt och hellre går därifrån. Och det häftiga var att det hela i stort sett bara låg i min attityd (och lite finlir med hur jag skulle hålla staven, för ja, jag behöver den för att lyckas känna mig som jag har lite pondus :P, och när jag skulle be henne uppföra sig och när jag bara skulle lägga henne och göra om). Gissa om det kändes magiskt när det funkade :)

Hon är ju rätt svår att fota min svarta prinsessa, men här kommer iaf ett gäng mer eller mindre bra bilder på henne i hennes "rätta" element (och jag tycker till och med hon börjar få lite stil nu!!)



 


    






 



 






   



Annars var det ju som sagt väderomslag här i morse, från minus åtta till två plussgrader... usch och blä, så får väll se om det kan bli någon mer vallning innan våren... det hoppas jag verkligen, hade känts väldigt tråkigt annars nu när vi äntligen är igång!!!


Nä nu bäst att jobba vidare, men har som ni förstår en lugn natt och har redan gjort de flesta av mina uppgifter, och har bara hand om 3 patienter!! Känns riktigt skönt att ha en sån natt som variation så jag tänker verkligen njuta :) 


Och som avslut lite bilder från en mysig vinterpromenad i fredags!


     

 
 
Ingen bild

smulan

16 december 2012 07:48

Hej, när tände du Fanny allra första gången på får?

Hälsn/Smulan

Eva-Karin

17 december 2012 11:34

Jag är nog inte rätt person att fråga när det kommer till vallning! Är ju helt nybörjare!! Om du har frågor föreslår jag att du kontaktar din lokals vallhundsklubb!

 
emma

emma

16 december 2012 20:50

Så bra med sockar på Lotta! Kiwi får som stora snöbollar på bröstet när vi är ute i snön nu. Dax att klippa henne snart :D Skönt med en lugn natt! Snart ses vi :)

http://kiwihunden.bloggplatsen.se

Eva-Karin

17 december 2012 11:32

Stackars kiwi! Fast här är snart all snö borta snart ändå :( ska bli så roligt att träffa er igen! Kan bara tänka mig vad busungen har växt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards