lottaskoja

Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Tävling i hundarenan

Av Eva-Karin - 27 januari 2013 15:01

I vanliga fall brukar man ju bara ladda upp och visa de hyffsat bra videoklippen, men idag struntar jag i det och laddar upp även dagens lopp :)

Idag har vi varit och tävlat i hundarenan igen, var två inoficiella hoppklasser, rolig banor, inte för komplicerade men ändå lite svårare än klass ett banorna jag är van med. Så helt klart nyttigt! Vad som nog dock inte är lika "nyttigt" var att jag jobbade inatt och sen inte hade tid att sova något innan tävlingen. Fast kände mig ändå piggare än jag trodde jag skulle vara! Lite Coca-Cola gör ju alltid susen. Tyvär gick dock  inte loppen så bra för vår del. I Första loppet så missar hon ett hinder där jag gör en alldeles för sen serpentin (det har hänt alldeles för många gånger och jag förstår inte varför jag inte lär mig? Var i tid och prata med henne, hur svårt ska det vara?!, måste börja tänka på sånt redan på banvandringen för när jag gick den idag så tänkte jag inte ens på att det kunde vara svårt för henne!!). Sen syns inte det på filmen men när hon kommer ut ut platta tunneln så kommer hon ut glidande på ryggen, vet inte alls hur hon lyckades med det men jag blev väldigt ofokuserad varpå jag nästan springer in i nästa hinder och sen lyckas vi inte ens med upploppet :(

Men eftersom jag nu ändå har lagt ut klippet så ska jag även påtala grejer jag tycker är bra (känns mycket bättre om jag försöker se till de grejerna!), tycker att hon gör svängarna i början fint, hon gör ett himla fint slalom, hon kortar in på min svängsignal och bakombytet mellan tunneln och däcket, och hon hoppas faktiskt muren och långhoppet utan problem :)



Så är som vanligt mycket stolt över min hund och önskar att jag bara kunde gjort en bättre insats själv! Men det går ju så jäkla fort, en millisekund sen och det blir fel! Men blev verkligen inspirerad av att träna mer banor och längre kombinationer, så jag lär mig mer hur hon reagera och tänker och hur långt jag hinner och så, för just nu känner jag mig så osäker på banvandringen hur lång tid saker tar och vad som blir bra byten och inte. Vi har ju liksom varit insnöade på grundträningen väldigt länge och har svårt att ta oss därifrån, tror nog detta är den sparken i baken vi behöver :) (och inget fel på grundträning, men när man är en så oerfaren handler så krävs det endel banträning också för att lära sig vad som funkar!)

I Andra loppet så kom vi inte så långt, hon gick in fel i slalom som var hinder nummer 4 :( Hade egentligen velat köra resten av banan för den hade lite klurigheter som jag hade velat se om jag klarade, men det kändes som en taskig inställning, att se om det blev fel eller inte, så valde att iställlet ta om slalom, springa ifrån henne mot tunneln och belöna slalomet! Och är väldigt nöjd med att hon inte ens verkar ha haft en tanke på att gå ur slalom!!!



Nu ska jag ta det lugnt i soffan resten av dagen, så största utmaningen blir att hålla mig vaken :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards