lottaskoja

Alla inlägg under januari 2013

Av Eva-Karin - 17 januari 2013 03:12

Efter att ha tagit en riktigt rejäl sovmorgon styrde jag och vovvarna bilen mot haverdal. Där skulle vi hämta upp lite grejer som magnus körde ner åt mig efter jul, för då hade jag ju Emma, Lilly och barnvagn med i bilen så var inte så lätt att få med sig alla grejer, så nu var det äntligen dags att hämta hem dem. Och roliga grejer är det också, 4 olika täcken till hundarna som mamma har sytt. en balanskudde och mycket annat smått o gott :) Och vi kunder verkligen inte haft bättre väder på vår utflykt. Fyra minusgrader, strålande sol och gnistrande pudersnö!! Helt sagolikt underbart!! Så blev en promenad på stranden innan vi styrde bilen tillbaka mot halmsad där det sedan blev ytterligare en promenad med Kitty!






 


Och nu sitter jag här på jobbet och snart har ännu en natt gått, men denna natten har gått fort för det har varit massor att göra, men just nu tror jag alla patienter sover sött :) Sitter och funderar lite över varför jag har så himla svårt att komma ihåg agilitybanor när jag ska banvandra. Det är verkligen en långprocess för mig att få in dem i hjärna. Har fått en del tips från olika kompisar, tänka igenom banan mentalt när man har sett hur den går 1 gång, bara tänka på de olika svåra ställena dit jag ska hinna osv, men har hittills inte lyckas hitta något som verkar passa mig, kanske är så att jag helt enkelt är lite trög när det gäller just att få in en bana i huvudet eller också så är det bara så att det krävs mer träning, jag brukar inte ha några problem med de typ första 6-8 hindrena, men sen får jag oftast problem att memorera resten. Så någon som har ytterligare förslag på vad jag kan ta till för att lättare lära in en ny bana?? Man har ju liksom bara 8 minuters banvandring på tävling, och dessutom tillsammans med 40 andra så den blir inte alltid så effektiv. Då måste jag helt klart ha en bättre strategi. Det enda jag vet som har hjälpt mig är om någon annan storleksklass har kört banan innan så jag har kunnat kolla på dem, då brukar det vara betydligt lättare att komma ihåg :)


Det får nog vara nog med flummiga natttankar nu (haha konstigt ord!)

Av Eva-Karin - 15 januari 2013 22:05

Efter ännu en riktig svacka gick vi igår kurs för Elin, och det var hur kul som helst. Kluriga banor men inte omöjliga! Så härligt att få insiration till nya grejer att träna på och så härligt att känna att det var riktigt roligt att springa! Och på lördag är det ju dags för årets första tävling så träningen kom verkligen läpligt!!

Här kommer en film från sista banan, den var lite mer springig än de andra och jag lyckas efter mycket flumta mig runt på första försöket, trots alla småmissar så är jag helnöjd. Hon är så följsam och fin och jag hinner i stort sett vara där jag hade planerat (frånsett sista threadeln) trots att jag är sen med att börja springa helatiden.



Wiie agility är roligt igen!!! :)


Och igår efter träningen så började snön så sakta dala ner, så idag när vi vaknade var det vitt och underbart (ja jag kan faktiskt inte låta bli att älska snön, ljust, fint, tyst och fluffigt och dessutom älskar hundarna det!!) Så efter att först ha tagit en långpromenad på egen hand med hundarna åkte vi in och hälsade på Kitty, vi tog med oss pulkor och lät hundarna turas om att dra under ytterligare en timmes promenad. Så nyttigt med lite skrittdragträing för bordercollisarna som annars mest bara springer. Så nu hoppas jag snön får ligga ett tag så vi kan fortsätta denna underbart roliga och nyttiga träning!!


Av Eva-Karin - 10 januari 2013 17:49

    Linda har fått förlängt vikariat och eftersom det verkar svårt att hitta något nytt jobb så måste hon ta det. Så ingen thailandsresa, men vi kanske kan lyckas klämma in någon kortare resa längre fram i vår, att bara komma bort en vecka vore ju underbart :) Annars tror jag på planen att stanna på nuvarande jobbet fram till slutet på maj och sen vara ledig det mesta av sommaren (jobba ett par veckor när det passar i karlstad). Har maila studievägledaren på SLU idag om antagningsmöjligheter där till hösten, så får väll se vad jag får för svar men hoppas verkligen det finns chans att komma in. Annars blir det norge till hösten med Kitty, känns verklienbra att ha så många olika alternativ!!! :)


Annars har jag och hundarna haft två riktiga vilodagar, tror det är flrkylningen som har spökat och gjort mig fruktansvärt trött, men mår definitivt bättre idag så i morgon satsar jag på att vara på topp igen :) Då väntar massa rolig agilityträning (och jobb). Hundarna har iaf fått trixträna lite nu på kvällen, de började bli lite rastlösa av allt vilande. Fanny har fått stå på bakbenen, väldigt nyttig träning för henne, vet inte riktigt vad hon gör men hon tycker det är superjobbigt att stå på två ben, hon sträcker liksom inte riktigt på sig utan står med dem väldigt böjda, tror det är det som gör dte så jobbigt, men då är det iof ännu bättre träning så det kanske är bra ;) Sen harjag börja lära in trampa på targetplatta, ifall jag bestämmer mig för att prova det på A.hindret för att skona nacken. Och åh vad kul det är att träna nya grejer, tänk att jag emmelanåtglömmer hur kul det är lära hundarna nya grejer. Och det roligaste av allt var att träna med Lotta, hon har inte trampat på target på över 2 år skulle jag tro, men hon kom ihåg precis hur man gjorde min sötnos. Hon fick även stänga skåpsluckor och även det var evigheter sen sist. Är så häftigt att hon kommer ihåg allt vi har gjort. Och hon var helt underbar på promenaden idag, vilan har visst gjort henne pigg, så hon hoppade o skuttade, kom som en blixt på inkallningarna och var bara sådär tokigt söt och sprudlande av energi. Då finns det ingen bättre o sötare än min Lotta, den hunden kan verkligen göra mig lycklig <3


 


Annars har jag nog läst lite väl många olika vallningsbloggar, för allt låter så himla bra och jag får som vanlig ångest över att det känns som jag gör allt fel :( Men längtar verkligen till nästa tillfälle, och får försöka inse att jag är nybörjare och då måste man göra fel för att lära sig! Jag och Fanny kanske aldrig kommer bli speciellt bra men vi ska iaf bli bättre och vi ska ha kul och lära oss massor :)





Här kommer lite andra bilder från i helgen :)


  

Världens sötaste Lilly tar en micro paus :)


 

??



 

Trevligaste promenadsällskapet!!


     

(för er som undrar så är det en liten bit gurka hon har i munnen)


Och nu när jag ska stanna här i halmstad hela våren ser jag fram emot massa besök från sveriges alla hörn!!! Så hoppas ni som har tid kommer hit och hälsar på mig!

Av Eva-Karin - 8 januari 2013 16:05

Nu är det bara ett par ynka timmar kvar innan det är dags att åka och jobba igen. Kan inte fatta hur fort tiden har gått, den har bara sprungit iväg för mig! Men har iaf hunnit med ganska mycket roliga grejer. I fredags körde jag, Emma och Lilly ner till jönlöping. Emma hälsade på gamla vänner och jag hälsade på hemma hos Jessica. Var väldigt trevligt och lärorikt. Tyvär gick tiden väldigt fort och jag hade gärnat stannat längre!!

Hämtade upp Emma på lördagseftermiddagen och de åkte med mig hem till Halmstad. Väldigt trevligt att ha lite gäster! Och med en ettåring är det verkligen fullt upp hela tiden. Svårt att fatta hur de kan ha så mycket energi coh man skulle önska att de kunde dela med sig lite :) Jag är lite konfunderad över varför jag är så himla trött hela tiden. Nu har jag ju varit ledig i 2,5 veckor och jag är hur trött som helst på dagarna. Så då kan jag ju inte skylla på jobbet. Känns jobbigt att jag inte vet vad det beror på för då vet jag inte riktigt vad jag kan göra åt det. Men kanske äta lite bättre och börja träna hjälper. Och är riktigt inspirerad för det just nu, för 1 juni är det bröllop och jag har fått äran att vara brudtärna!! Så då är det väll bäst att man ser så bra ut som möjligt :)


Provade denna klänningen (ni får länken för lyckades inte kopiera bilden), och den var hur fin som helst. Vill ha den i Lila :) Men priset på 2400 kr känns inte riktigt värt att betala. Fast den var verkligen himla fin :)


http://www.alexiadesigns.com/Bridesmaids/Alexia-Bridesmaids/-One-Shoulder,cocktail-length,gathered-Style-4124/


Men jag och Emma har kollat lite på nätet och hittat denna klänningen för ett betydligt vettigare pris, så tror jag ska beställa den. Det är ju bara så himla svårt att veta hur de sitter när man inte kan prova dem.... Även denna kommer beställas i lila i så fall.


 



Himla spännande och roligt är det iaf att leta efter så fina klänningar :) Och sötaste Lilly fick också prova en, och hon som redan är söt somsocker blev verkligen helt bedårande!!


 


Och här kommer lite andra bilder från helgen :)


Var på cafe och fikade



 

Om man ska orka busa hela dagarna måste man sova om nätterna :)





 

Världens bästa hundschampo hade kommit på posten! Kan verkligen rekomendera det!




 

Fannys brors Gip


 

De är inte direkt lika till utseendet, men de har flera sidor som liknar varandra :)



   

Och nu sitter jag och väntar på besked från linda om det blir någon thailandsresa eller inte. Och det blir nog bra vilket som, för om det inte blir någon resa så har jag nog betsämt mig för att bli kvar på nuvarande jobbet fram till i sommar och då säag upp mig och sen vara ledig stora delar av sommaren, behöver jag lite extra pengar så finns det säkert timtider att få både på spenshult och på gamla jobbet i karlstad. Och vore himla skönt att vara ledig en hel sommar om jag ska börja plugga igen till hösten!


Nä nu är det bäst att fortsätta med städandet. Behövs verkligen när man har haft gäster ett par dagar :)

Av Eva-Karin - 1 januari 2013 10:20

Eller vad det nu är man säger!!

Jag har haft en trevlig jul med familj och vänner hemma i värmland. Har även träffat många gamla vänner från förr (nu låter det som jag är hur gammal som helst ju :P) och det har varit underbart roligt!

På julafton hade vi perfekt vinterväder och det dalade ner pudersnö nästan hela dagen, efter det har det varit töväder och kallt om vartannat, men har iaf lyckats åka skidor två gånger, och mer blir det nog inte för nu är snart alla snö borta. Och känns lite tråkigt, för Fanny har precis lärt sig att dra mig och det var hur kul som helst att åka bakom henne!!

Senaste helgen spenderade jag på mitt gamla jobb, så himla roligt att få träffa mina underbara arbetskollegor igen! Har verkligen saknat dem. Helgen var dock rätt stressig och jag insåg att jag inte längtade tillbaka till själva jobbet...

Tyvär lyckades jag även dra på mig en riktigt förkylning på jobbet som helt sög musten ur mig, så nyårsafton spenderades hemma i soffan med honungsvatten och nässpray. Lite snörpligt då jag hade sett fram emot nyårsmiddag hemma hos Emma med god mat, vin, spel och massa annat. Men men, jag hade ju iaf hundarna som sällskap :) Och är evigt tacksam att de inte är skotträdda för trots att regnet öste ner så sköts det hur mycket raketer som helst. Fattar inte hur man kan vilja lägga så mycket pengar på detta....


Jag hade egentligen inga klara mål för Fanny 2012, hade nog hoppats att det skulle ha gått lite bättre på agilitytävlingarna, trodde nog inte att det skulle vara fullt så svårt att ta sig runt felfri :) Men Fanny lade i en extra växel när vi började tävla och det tog ett tag för oss att synka ihop oss, orutinerad förare och orutinerad och snabb hund är ju ingen drömkombination direkt ;)  Men nu känns det faktiskt mycket bättre! Dock måste jag hitta ett fungerande kontaktfältsbeteende på A-hindret innan jag börjar tävla igen. Men de stora agilityplanerna jag från början hade är lagda på is, nu tränar och tävlar vi för att det är roligt, och om jag någon gång tar mig upp i klasserna så är det bara en bonus. känner mig inte alls särsklit tävlingsinriktad just nu, och har ju haft en rejäl agilitysvacka nästan enda sen i somras.... Men men, tiden få utvisa vad som händer :)


Vallningen å andria sidan känns som ett mycket roligare kapitel, ochdet ska verkligen bli kul att se hur långt vi lyckas ta oss där, jag, elin och Kitty har massa roliga spännande planer inför våren/sommaren så jag hoppas att vi iaf lyckas genomföra några av dem, så vem vet, ett VP till hösten kanske inte är helt omöjlig! :)


Sen ska jag börja spåra mer med båda hundarna, jag tycker verkligne det är fantastiskt roligt att se dem jobba på detta fokuserade sätt. Och det är en sån lätt grej man kan göra i vardagen, när man åker iväg och ska gå en promenad (som oftast tar strax över en timme), lägg ett spår innan så kan du gå det när du kommer tillbaka!! Så på fredag när jag ska till Jessica på kurs ska jag pressa henne på massa spårningstips :)


Lotta har jag inga mål eller krav på annat än att hon ska vara en lycklig hund med en aktiv fritid :) Hon är med och tränar agility när hon är på rätt humör, hon får bära sin klövjeväska, och det blir massa bus och godissök på promenaderna, och så har jag ju tänkt lära henne också att spåra nu!! Det tror jag verkligen hon kommer gilla :)


Haha det blev visst lite ostrukturerade tankar från gångna året blandat med nya mål för 2013.

För min egen del så hoppas jag på en Thailandsresa i februari, hitta nytt jobb under våren och börja plugga till hösten. Samt att jag ska bli modigare, spontanare och framförallt måste jag sluta lägga så mycket energi på att oroa mig för vad andra människor tycker. Det är jag som lever mitt liv, så länge jag har vänner och familj som tycker om mig så borde jag ju kunna skita fullkomligt i vad alla andra tycker sålänge jag är lycklig!! (men det är svårt!!)


Det var nog med tankar från nu, här kommer några bilder från varje månad :)


2012 i bild!!


         

I Januari firade jag in det nya året tillsammans med Linda, Kitty, Emma, Kalle och Lilly. Sen blev det massa skidåkning och mys med Emma och Lilly, vi firade mormor och morfars födelsedag, jag lärde känna min underbara träningskompis och vän Anna och jag började mitt första jobb som sjuksköterska!!




     

I februari var jag barnvakt åt Lilly, vi hade syskonträff och Elin kom hem från namibia och flyttade ut till mig i stugan!!




                 

I mars var jag nere i skåne och tog privatlektioner för Mette, hälsade på hos Kitty, det blev vår och vi kunde börja träna utomhus!!



         

I april hade vi massa trevlig besök i stugan, bl.a av Catrin med hundar och barn och av Linda. Vi tog fram kanoten och tränade massa agility.



           

I Maj kom sommaren! Jag gjorde fint ute på altanen, var på kennelläger och umgicks med vänner!!



   

I Juni tävlande vi för första gången, (hade visst dåligt med bilder från juni!!) och vi njöt av sommaren i stugan!!!




           

I Juli var det Värmlandsrally och jag hade sommarens enda semestervecka! Kitty hälsade på tillsammans med massa Windanns folk!! Och Lilly växer och det gör även mina odlingar av tomater och gurkor :)



         

I Augusti fyllde jag år och jag, Emma och Lilly hälsade på i halmstad och hade en underbar sommarvecka där!!!




          

September var sista månaden i stugan och värmland, jag var i Hudiksvall och hälsade på Linda och påväg hem hälsade jag på Jennie och Emma i Gävle. Jag umgicks mycket med Anna, fick följa med och rida! Och var hundvakt åt Tess och Kiwi.



 

I oktober flyttade vi till Halmstad! Började nytt jobb, lärde känna massa nya människor och umgicks och tränade massor med Kitty! Det var även då vi började valla!! Men det har jag inga bilder från :)



     

I november dog min älskade morfar, Lilly fyllde 1 år och jag var i kalmar och hälsade på Elin.



         

I December kom snön! Vi har gått mysiga promenade, vi har vallat, hundarna har fått lära sig att dra och mycket mycket mer :)



Kanske inte världens mest produktiva år, men det har varit fyllt av mycket glädje och skratt och men också av motgångar och många utmaningar! Nu ser jag fram emot ett mycket spännande 2013!!!!






Önskar alla ett riktigt roligt och bra 2013!!




Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards