lottaskoja

Alla inlägg den 30 april 2013

Av Eva-Karin - 30 april 2013 18:51

Ja just nu är det får för hela slanten :) Tyvär hade Lena som vi köpte fåren av missat att verka klövarna, så efter nogranna instruktioner om hur man gör så gav vi oss på att göra det själva. En liten utmaning kan man säga men tycker att vi klarade det galant. Elin hade studerat ut ett "fårsättargrepp" på youtube så det använde vi oss av och sen klippte vi med en sekatör. Så nu börjar vi verkligen bli grymt duktiga på fårhantering :) När vi verkade klövarna upptäckte vi även ett sår i ett av fårens armhålor, troligtvis från klippningen hos Lena innan de flyttade till oss, det såg rätt djupt ut till att börja med och vi funderade på att ringa veterinär, men det finns inga infektionstecken runtomkring så nu kör vi på daglig rengöring istället och till vår stor glädje så läker det faktiskt fint, ser redan mycket bättre ut!

Två av tackorna blev ju tyvär halta under transporten hem. Så de har fått stå i en "sjukfålla"som vi byggde av lastpallar. Här gäller det att vara kreativ :)

 

Och de är faktiskt riktigt nöjda med att bo där, de får ju hö att äta morgon och kväll, och de tre andra fåren står oftast precis utanför och hänger. Det är riktiga kompisar det ;) Och även hältorna blir bättre o bättre, så hoppas vi kan släppa ut dem snart!

Annars hade ju inte Lena kunnat valla så mycket på fåren eftersom hon har haft så isigt under vintern. Det innebar att fåren var extrem springiga när vi fick dem och de flyttade sig kaosartat lätt så fort våra hundar närmade sig och hade absolut inga tendenser att söka sig till människor som tidigare får vi har vallat på har gjort. Och det är säkert super för lite mer vältränade hundar och folk men för oss blev det först lite kaosartat, men nu efter bara typ 3 gånger vi har vallat på dem börjar det redan kännas bättre. De flyttar sig inte fullt lika "lätt" för hundarna och de börja kännas mer lättkontrollerade för hundarna.

Jag fick en aha upplevelse när vi var hos Lena som verkligen var bra. Jag fick inte Fanny att gå in och hämta ut fåren från ett hörn. Jag trodde hon var rädd och inte vågade gå in där (det har hon ju varit förr och är fortfarande ibland), men i detta fallet så berodde det på att hon "visste" att om hon går in i hörnet så kommer fåren sticka eftersom jag inte gjorde mitt jobb och balanserade dem mot henne. Och när jag skärpte mig och tog min balanseringsuppgift på allvar så gick det betydligt bättre! Häftigt!! Sen nu här hemma har det hänt här också, så efter lite tänkande så satte jag och Kitty en lina på Fanny igår så gick jag och guidade med linan och så fick hon balansera med Kitty, Och wiie vilken häftig känsla när vi fick till det. Kändes som ett riktigt lyckat pass!

Idag körde vi först vidare på samma spår och det går faktiskt över förväntan, tidigare har jag ju inte ens kunnat ha lina på henne för då har hon slutat jobba men nu jobbar hon jättefint vidare. Sen tog vi ur dem ur lilla fållan för att träna att gå lite längre sträckor i balans. Och efter att ha fått ner farten på Fanny med ordet sakta, är så häftigt hon har verkligen greppat vad ordet "sakta" betyder, och det är verkligen en jättestor hjälp. Och det blev väldigt tydligt för henne att fåren gick mycket bättre och mer kontrollerat när hon sänkte farten, något jag inte har kunnat få henne att förstå på egen hand förut när jag bara har lagt henne när hon gick för fort.

Vad jag lärde mig idag var att det gick fint att driva bort från draget, när jag däremot ville vända och gå med fåren balanserat mot draget då kan hon inte alls. Jag får henne inte att flanka upp och hämta fåren och jag får henne inte att gå i balans. Men efter lite tänkande så fattade jag ju att det var för att kontrollbehovet är stort och hon känner ju att jag kommer tappa dem, (vilket jag ju även gjorde ett par gånger vilket säkert bara bekräftade hennes teori ännu mer) så i nuläget la vi ner det och jobbade med lite lättare saker :) Så får jag fundera ut hur jag ska lägga upp det för att vi ska lyckas. Vet att lena (kennel tynant) har bloggat lite om det så får gå in och läsa det :)



Annars surfade jag runt lite när jag hade lugnt på jobbet igår natt, och hittade detta fina fotoalbum https://plus.google.com/photos/117679176731976597420/albums/5144496404678127825

 hos Pegs uppfödare http://www.gailfawcett.se/. Snacka om att Fanny är lik flera av sina släktingar på sin fina mors sida :)







Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards