lottaskoja

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

Födelsedagsbarn och tankar kring rehaben

Av Eva-Karin - 14 oktober 2014 19:10

Båda de fyrbenta har nu fyllt år (lotta den 4e och Fanny den 11e) och jag kan knappt fatta att de nu är fyra och sju år gamla. Lotta är hur pigg och glad som helst och enda sen hösten kom har hon varit superbusig! Hon springer runt och är tokig på hela promenaderna. Det är verkligen tur att vi bor så bra som vi gör för vi har skogen precis bakom huset, så Lotta kan gå lös hela promenaderna och det känns bra så hon slipper gå med mig och Fanny i våran långsamma takt. Ja just nu måste jag erkänna att jag är nere i en svacka igen, i helgen kändes det helt ok och vi jobbade på med alla övningar osv men nu börjar det kännas mycket och tråkigt. Känslan kom krypande efter att jag mailat lite med sjukgymnasten och fått alla övningar vi ska göra svart på vitt. Det känns mycket och stundtals känns det hopplöst och onödigt. I somras har hon ju kunnat gå lös och funka helt ok utan att hon har verkat haft så speciellt ont, och då gör det lite ont i mig att begränsa hennes liv till skrittpromenader. Hade jag bara vetat att det var tidsbegränsat så hade det varit så mycket lättare! Men har iaf en enormt ambitiös sjukgymnast så det känns som att om det är någon som kan hjälpa mig att få Fanny bättre så är det hon. Så det är väll bara att göra som hon säger! Såhär skriver hon när jag frågar lite om prognos och tidsperspektiv:


"På röntgen ser man sklerosen i ändplattorna samt den ännu ej överbryggande spondylosen L7-S1, samt en höftledsdysplasi vänster höft med lindriga pålagringar. Man gör en bedömning att dorsalt finns ännu inget tryck på ryggmärgskanalen och inte heller några tydliga tecken på patologi av intervertebral disken L7/S1. Men vid all bildundersökning är det en bild taget just då och ofta initialt kan det röra sig om instabilitet och då kan det se annorlunda ut i andra lägen. Samtidigt för att tydligare kunna bedöma nervstruktur, disker etc är det MRI som man måste göra. Nu har ju Fanny inga tecken på neurologi vilket gör prognosen mera positiv tycker jag...

Att bygga muskelmassa är ett arbete som tar tid och troligtvis något Du verkligen under lång tid och för Fannys hela liv måste jobba med aktivt, mer än på en hund som inte har de problem som Fanny har. Att tappa muskelmassa går på en vecka, att bygga tar månader!!!

Att hon så småningom borde kunna få springa fritt, busa lite, träna på saker (MEN det kan hon redan få göra idag!!!) tycker jag borde vara ett uppnåeligt mål. Men är målet agilitytävling, springa och busa med andra hundar hejdlöst etc etc ja då tror jag prognosen är sämre."


Så prognosen kanske ändå är god, frågan är bara hur lång tid det kommer ta att ta oss dit?! Men får väll bestämma mig för att ge det ett par månader iaf och sen diskutera vilka alternativ som finns med både sjukgymnast och veterinären. Men just nu får jag helt enkelt satsa på det här till 100%!


Men att göra balansövningarna 10 gångerdag känns lite som ett heltidsjobb, och bara det att gå fyra stycken 30 minuters promenader, alternativt fem 20 min promenader är sjukt ovant och väldigt tråkigt, eftersom Fanny i stort sett bara ska skritta så tar vi oss ju nästan ingenstans på den tiden, så det blir bara ut och vända känns det som. Och att lära Fanny att hon bara får skritta känns ju som ett kapitel för sig, men nu känns det som poletten är på väg att trilla ner och hon känns mer harmonisk och mindre stressad i sitt gångsätt. Och vi får väll helt enkelt bara ta en dag i taget och kämpa vidare!

Bara för att kunna gå tillbaka och kolla så listar jag vilka övningar och hur mycket vi gör just nu.


Skrittpromenad 4x30 min alt 5x20 min

Balansövning framåt och bakåt 4-5 växlingar 10 ggr/dag

Balansövning i sidled 4-5 växlingar 10 ggr/dag

Belastningsträning alla ben i 15 sek 2 ggr/dag

Diagonala benlyft 2ggr/diagonal 5-20 sek 2 ggr/dag

Rörelseträning, hämta godis vid revben och hämtas godis mellan frambenen 1 ggn/dag

Samt massage helst lite varje kväll.

Hon äter fortfarande Norocarp 30 mg morgon och kväll.


Ja det är ju tur att jag pluggar och är hemma och har tid med det här! Hade jag jobbat hade det nog i princip varit omöjligt! Vi ska även börja med cavaletti och skritt i blåbärsris men vet inte med hur mycket än.

Nej nu när jag har fått klaga av mig lite så känns det bättre. Ska verkligen ge detta en ärlig chans i ett par månader för om det kan göra Fanny bättre så är det självklart värt det!!


Och annars bara för att göra dagen ytterligare lite tråkigare så har bilen bestämt sig för att inte fungera idag. Tyvärr bestämde den sig för det när jag var två mil hemifrån och typ mitt i en korsning (vet inte vad det är med mina bilar men det känns som de försöker ta självmord med mig i! Det är liksom inte första gången det här händer och nu har jag ändå bytt bil!) men efter lite telefonsuport med MECA assistans fick jag igång den igen, så imorgon ska jag antingen köra den till en verkstad eller ut och köra en del och se om det händer igen.



MIna älskade födelsedagsflickor! <3

 


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards