lottaskoja

Alla inlägg den 3 september 2015

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att för varje positivt möte så växer självförtroendendet lite till. Så just nu har vi det med andra ord väldigt bra och jag njuter av tiden med min lilla valp (4,5 månader och 11,4 kg igår). Att hon har haft lite"problembeteenden" gör bara att lyckorus uppstår desto oftare nu när vi hamnar i svåra situationer som går bra. Så just nu vandrar jag på moln ganska ofta ;)

Men försöker samtidigt förbereda mig för att vi troligtvis kommer ha dagar/perioder när träningen även går bakåt, och att jag inte ska låta världen rasa samman för det utan även då försöka tänka positivt (tycker dock att det är lättare sagt än gjort och har lätt för att deppa ihop helt om träninge med hundarna går dåligt).


Förra veckoslutet spenderade vi i härliga Sveg tillsammans med Elin och hennes hundar och får. Eftersom Fanny har hållt så bra och inte visat tecken på att bli stel eller få ont trots en hel del spring så har hon faktiskt fått valla i helgen. Och jisses vad den tjejen hade mognat på det här året när hon knappt har fått träna nåt alls och absolut inte vallat. Nu hade hon både ett fokus och en stil som hon verkligen inte har haft innan och jag fick släpa ur henne ur fårhagen första dagen. Så himla rolig att träna med!! Och så jäkla häfig känsla, fattar inte var hon plockade fram den där koncetrationen ifrån!


Bell har fått gå ett litet pass varje dag hon också. Och med elins guidning och hjälp så har det känns riktigt riktigt bra! Hon är helt klart tänd och första passet lät jag henne mest gå (släpa mig) efter fåren och det blev lite rusningar och tok (hon gick i lina såklart så det var ju lätt att stoppa!) men hon gick stundvis riktigt riktigt fint! men efter det så lät jag henne tänka innan jag lät henne gå framåt och då började hon erbjuda små flanker och gick betydligt mer fokuserat mot fåren. Så sista dagen kunde hon gå omkring riktigt fint där inne, både lite rakt mot djuren, hålla dem lite mot staketet och även flanka lite så vi fick ut dem igen. Har en del filmat så får väll se om jag vågar lägga ut nåt sen ;)


Den svåraste utmaningen var dock att Elin bor i en lägenhet mitt inne i sveg, så varje rastning har vi mött människor i alla dess former, på cyklar, i bilar, med hundar och med barnvagnar osv. Ibland har det blivit för svårt och hon har blivit rädd och skällt. Men de allra flesta gångerna har det gått bra och hon har nu börjat fatta galoppen med skvallerträningen och klarar då att folk passerar förbi riktigt nära utan några större problem :D


Nu i veckan har hon varit med en hel del på jobbet och det kommer hon få fortsätta med för det är så himla nyttigt, där är hundar som skäller, folk som rör sig, bilar och hästar och allt möjligt. Och jag tror att hon verkligen har nytta av daglig träning! Jag har även på två av lunchpromenaderna där lyckats gömma mig i skogen när hon har varit lös och sprungit lite för långt, så hon har då inte hittat mig på en gång utan har hunnit bli lite rädd innan, så nu jäklar håller hon koll på mig vill jag lova!


Och vi har även fått tillbaka träningsglädjen, nu kan hon både runda träd och "leta efter katter" i träd. Och eftersom vi började en kurs i tisdags där kursledaren bland annat vill att vi lär in ligg så är det väll på hög tid att nu lära in det också :)


Nu blir det en bildbomb från dagarna i sveg som mest fylldes av vallning och ätande av godsaker ;)


 


                                                    

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards