lottaskoja

Direktlänk till inlägg 8 september 2015

fortfarande positiva känslor :)

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi ett grannhus där grannen satt gömd i häcken och letade efter mördarsniglar, det var skymning och bell tyckte såklart det var läskigt. Men efter att ha skällt två gånger (jag stannade och bara väntade), så tystnade hon och tittade upp mot mig och jag kunde belöna med att ge mer avstånd till det läskiga och massa god skinkost. Sen kunde vi gå närmare grannen och hon valde ändå att ha kontakt med mig och vi kunde därefter gå därifrån med en positiv känsla :) Och det är sånt jag upplever att hon växer på, när hon kan gå från att tycka att det är obehagligt till att tycka att det är helt ok :)


Hon är ju med på jobbet varje dag och där blir det mycket träning, hon får vara med i lunchrummet när vi fikar och på lunchen och det blir mycket träning då det hela tiden kommer och går folk. Men där börjar hon kännas äldigt trygg och det är härligt. Och på lunchrasten är det ju bara att försöka ta tillvara alla träningsmöjligheter då vi möter massa hundar och människor som går runt samma motionsslinga, om det är för trångt så jag vet att det kommer bli för svårt så lyfter jag bara upp henne och går förbi (utan att prata med henne eller göra nån grej av det), och sen när vi har passerat så sätter jag ner henne och vi fortsätter gå som vanligt. Och det har fungerat väldigt bra, fast snart blir hon nog för tung men då hoppas jag ha kommit så lång i vår träning att hon klarar att passera på marken :)


Var precis ute med mamma och körde ett skvallerträningspass där hon kom gående längs gatan med Ike (som jag passar ett par dagar), tänkte det var bra att passa på när vi har en relativt okänd hund här hemma. Och när hon väl hade fattat vad jag ville så var hon helt grym på att ta kontakt med mig och vi kunde mötas rätt nära. Så nu ska jag försöka få till ett par riggade pass med både människa, människa med hund och människa med cykel. För det känns som hon behöver de här riktigta träningspassen där allt lyckas  för att vi ska kunna lyckas även i verkligheten där inte allt blir lika tydligt.


Iaf så är det mycket träningstankar och tankar på vad som har blivit fel och vad jag kan göra bättre som snurrar konstant i mitt huvud nuförtiden, men det är bra för det är via reflektion som bra träningstankar utvecklas :)

Bell har känts trött stora delar av dagen idag (träffade Anita och Busy och tränad/fick hjälp igår så det tog nog på krafterna), men nu på kvällen var hon pigg och busig så vi körde ett litet träningspass också. Och eftersom det har blivit slarv med både träning och filmning så betsämde jag mig för att filma också. SÅ här kommer även ett helt oredigerat filmklipp från delar av vår lilla träning.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Av Eva-Karin - 25 augusti 2015 15:08

Ja idag är det en ny dag, och efter en god natts sömn och en privatlektion för Jessica Johansson (game on dog) så känner jag mig återigen fylld av träningsinspiration och framtidstro med min valp. Det var nog det faktum att hon backade så mycket i tr...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards