lottaskoja

Alla inlägg den 28 november 2015

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57

Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skriva av mig lite här istället så får jag se om det funkar.

Igår hade vi en riktigt bra träningsdag och det gick riktigt bra med hundmöten trots att jag även då missade att instruera ägaren hur hon kunde ha gjort för att underlätta för Bell. Men idag vet jag inte vad jag tänkte (tänkte väll troligtvis inte alls), men skulle iaf ut och gå med samma hundar som igår och en till och tänkte att nu känner väll Bell dem så då kan hon få gå fram lös och hälsa...
Det borde jag ju dock kunnat räkna ut att det inte skulle bli bra. Att möta hundar rakt framifrån är generellt en dum grej som bara blir spänd och konstig och jag undrar när jag ska lära mig! Mycket bättre att gå sida vid sida först. Iaf så släppte jag ut henne ur bilen och vi gick för att hälsa. Såklart blev hon väldigt osäker när tre hundar då bara stod och stirrade och ville fram till henne men de var alla kopplade, så hon skällde lite mot dem och morrade och bet i luften mot dem :( Så jag gick och hämtade Fanny så de fick hälsa på henne och det tog bort fokuset från Bell. Då lugnade Bell sig och Anna kunde släppa sina en och en så de fick hälsa på Bell. Hon var fortfarande spänd och såhär i efterhand så hade det såklart varit bättre om vi bara hade tagit hundarna och gått men nu blev det iaf så att hon fick hälsa först. Och hon var osäker och försökte rymma när Qase gick fram för att hälsa på henne, men kom snabbt över det. Och sen bet hon i luften efter Milo när han ville försöka hälsa. Men men, efter de dåliga förutsättningarna jag gav henne så klarade hon det ändå bra. Och så fort vi började gå så var det inga problem alls.
Men blir så arg på mig själv för det är så himla onödigt och dumt! Hon behöver verkligen bra första möten för att utvecklas och bli trygg och jag misslyckas allt för ofta med detta då jag antingen inte tänker igenom situationen innan eller glömmer bort att ge tillräckligt tydliga instruktioner. Men hoppas på att det ska bli ändring på det nu. Det är klart, allt det här är ju nytt för mig med. Har aldrig behövt tänka på sånt här med Lotta o Fanny för de har alltid skött allt själva utan minsta problem. Men jag tänker iaf igenom allt efteråt och funderar över varför det gick som det gick. Så förhoppningsvis lär jag mig nåt så jag kan göra det bättre nästa gång!

Annars gick vi en riktigt lång promenad (nästan 7,5 km) och det längsta Bell någonsin har gått. Mycket av tiden gick bredvid en bilväg och det blev stundvis lite för mycket för henne och hon blev lite låst på bilarna, men med köttbullar i fickan och trevligt sällskap så tog vi oss ur det och med flera sådana promenader så tror jag snart bilrädslorna försvinner!

Sen ikväll fick vi besök av en kompis till mig som Bell har träffat förut. Jag trodde verkligen inte det skulle bli några problem för möten med tjejer har gått så himla bra. Så gav tyvärr inga instruktioner alls förutom att vi kommer ut och möter dig. Så tyvärr blev Bell väldigt osäker och började skälla och jag fick försöka instruera Emma efter hand vilket bara blev konstigt. När jag analyserade situationen efteråt är det inte så konstigt att det blev för svårt för Bell. Det var för det första mörkt och då är det alltid svårare. Sen var hon väldigt trött efter dagens långpromenad. Sen gick Emma ganska snabbt emot oss i mörkret och jag pratade högt med henne (något jag har märkt skrämmer Bell). Men är ändå lite glad på mig själv. För tidigare i sådana situationer så har jag släppt fram Bell trots att hon skäller och är orolig, men idag backade jag undan. Lyckades instruera Emma något sånär bra och lyckades hyfsat lugna Bell så att hon lugnt och sansat till slut kunde gå fram och hälsa på Emma med hjälp av BAT metoden.
Sen måste jag lära mig att säga till folk att Bell kommer hoppa på dem, för det är hennes sätt att undersöka dem. Men det är inte en signal att hon vill bli klappad som de flesta tycks tro. Hon vill bara lukta och kolla in vem det är.


Så, det var nog de flesta av kvällens tankar. Att bli bättre på att tänka igenom situationer innan. Att ge Bell bästa förutsättningarna för ett lyckande och att hellre instruera för mycket än för lite! Ja det är en hel del krångel nu i början, men det är värt det för att det ska bli bättre sen! Så nu hoppas jag att jag ska kunna sova ?
Och i morgon är det första advent så passar på att bjuda på en bild på min lilla tomte ??

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2015
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards