lottaskoja

Alla inlägg den 5 juli 2012

Av Eva-Karin - 5 juli 2012 21:53

Ja förra helgen spenderades i Åtvidaberg på två dagars agilitytävling tillsammans med Anna, Emma och Sandra. Och oj så trevligt vi hade, och många bra resultat blev det. Anna drämde till med två vinster i de båda hoppklasserna och var sjukt nära även i agilityn, sandra nollade och vann 2 lopp även hon fast i medium. Jag och Fanny tog vår första pinne i agilityn, och Emma gjorde också stora framsteg, kiwi tog säcken och gungan på första försöket och sprang som en tok, något hon inte alls har varit speciellt pigg på att göra påtävling förut. Så kul var det!!

Hoppas vi kan göra om det nästa år igen :)


Så till min och Fannys insats, är faktiskt väldigt nöjd trots många missar från min sida. Hon är som vanligt en ängel i starterna och har alltid fullt fokus. Hon ha varit otroligt bra i slalom, missar bara ingången i ena agilityklassen annars har de suttit som en smäck!! (trots att hon fastnar gankska illa i första agilityloppet). Hon har sprungit på så fint och tagit alla mina svängar bra och hon är helt enkelt väldigt rolig att köra, känns även som hon redan börjar bli säkrare på att söka nästa hinder, iaf om man jämför med premiären i karlstad, där sprang hon förbi massa hinder för att de inte stod exakt rätt fram, det har hon slutat med och nu söker hon istället hinder. Måste dock lära mig att bli tydligare, och måste träna på att springa fortare och inte stå kvar och vänta på henne (som i sista hoppklassen innan säcken). Annars tänker jag i nuläget bara glädjas och vara stolt över min duktiga lilla svarta!!






Fick mig dock en rejäl och ganska jobbig tankeställare på lördagen. Blev upplyst om att Fannys nosduttar kan vara farliga för henne, hon bromsar inte tillräckligt innan utan springer ner och får då all uppbromsningstyngd på nacken istället för att lägga den bakåt :(  Usch så ledsen jag blev, det sista jag vill är ju att skada min hund. Vet att jag själv tänkte de tankarna i början men sen har liksom allt positivt övervägt och jag har inte tyckt det har sett så farligt ut. Jag tycker ju om nosduttar därför att det är ett aktivt beteende som är lätt att belöna och därför lätt att få drag till och att få stabila till skillnad från bara två på två av som är ett enbart passivt stadgebeteende, och därför inte lika lätt att bygga samma drag emot och man kan inte belöna lika mycket, eller ja det kan man väll men frågan är om man gör det, på duttarna kan du ju i stort sett belöna varenda dutt och därför få ett väldigt högt värde på själva beteendet, hur kul är det att bara stå liksom.....Och har ju lagt ner oerhört mycket jobb på duttarna, nu är ju det obetydligt om det är så att de är skadeliga för henne, men bestämde mig iaf, efter att första chocken hade lagt sig, för att inte göra något förhastat utan försöka titta nogrannare och filma och gå igenom hur det faktiskt ser ut. Så där är vi idag, nu går funderingarna till att köra running på aet och fortsätta med nosduttar på balansen och gungan eller göra om helt och hållet och sluta med nosduttar. Dock blir det inga ändringar just nu, nu har vi massa tävlingar om 1,5 vecka och jag hinner inte göra något vettigt av det innan dess. Kommer nog förresten inte hinna träna alls innan dess....

Har iaf filmat lite idag (samt kollat tidigare filmer) men måste gå in närmare och filma för att verkligen se vad hon gör, sen kan jag ju träna mer ner och kampa för att försöka få in lite mer broms och viktförskjtning innan hon duttar.... ja inte vet jag, förslag mottages tacksamt. Satte ihop en liten film för er så kom gärna med åsikter!!





Sen kommer även en lite träningsfilm på min lilla stjärna från idag, att hon sätter denna slalomingången (den sista) på första försöket gör iaf mig väldigt glad :)




Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards