lottaskoja

Alla inlägg under juli 2011

Av Eva-Karin - 31 juli 2011 18:38

Har väll inte direkt ångest, men ser verkligen INTE fram emot morgondagen. Men men, det är bara att bita i det sura äpplet och åka till jobbet som vanligt. Hoppas på en lugn kväll men misstänker att det är lite för mycket begärt när stället är fyllt med vikarer och sommarens arbetbelastning brukar vara något över det normala (För att inte säga skyhög)... Men har iaf gjort upp en preliminär plan nu. Om det inte löser sig på jobbet, så vi kan arbeta med full kapacitet. Så säger jag upp mig och flyttar antagligen upp till värmland och börjar jobba som sjuksköterka. Vet inte alls om det kommer bli så. Men känns iaf som en lättnad att ha en backup plan :)


Sista veckan har spenderats i Göteborg/Halmstad/Varberg och sen göteborg igen. Här kommer lite bilder från det dygn jag spenderade i Halmstad. VAr tänkt att jag skulle vara där i två och en halv dag. Men Lotta lyckades skada sin tass så det var bara att styra bilen mot göteborg och jobbet igen för att få det undersökt av en veterinär. Det är en av nackdelarna med att jobba med djursjukvård. Man blir så sjuk skeptisk av att gå till ställen och veterinärer man inte vet något om. Vi ser ju en hel del konsekvenser som blir efter okunniga veterinärer....


  

Det var verkligen ett glatt återseende när dessa små troll träffades igen efter ca 2 månaders uppehåll. De är ju normalt vana att träffas flera gånger i veckan..


  Vackraste Fanny får träna lite konster på stranden...  

Jag håller egentligen på att försöka samla ihop hennes sittande. För hon sitter verkligen med bakbenen utåt. Hon sitter jättefint om man gör det på en planka eller annan upphöjning där hon liksom tvingas hålla in de små bakbenen, Men vet inte alls hur jag ska lyckas överföra det till att hon sitter samlat även på vanliga marken... Någon som har några tips?


 


       Det är såhär sommaren ska vara, underbart sällskap, varma sommarkvällar, god mat och massa bus!!   Världens sötaste par!               Lotta har tränat länge för beach 2011....     ????                 Lyckliga Lotta <3  Hejdå Smestern....

Av Eva-Karin - 22 juli 2011 09:33

... och även om vädret nu inte håller fullt samma höga standard så är det fortfarande underbart. Njuter av de sista dagarna hemma i värmland innan jag och vovvarna tar bilen och rullar ner via skara göteborg och varberg till Kitty och Mr T i Halmstad. Ska bli så underbart roligt att få umgås med dem igen. Så hoppas på bättre väder då igen så vi verkligen kan utforska Halmstad.

Som vanligt så orkar jag inte berätta om allt så eftersom en bild säger mer än 1000 ord så lägger jag in en massa bilder och besparar mig därför flera 1000 ord :)

Nu är dessa bilder tagna med mobil och håller då som förståligt inte riktigt samma kvalite som de brukar. Men så kan det vara ibland....


        Baksidan avstugan innan altanen tar plats (Vi har alltså inte rivit den gamla utan bara byggt till en ny)  

Den börjar så sakteligt ta form :)




  

Njuter av första grillkvällen på en halvfärid altan..



 

Nu är allt klart utom de plankor som ska sättas på undetill för att hålla ute djur :)

Och den är helt perfekt. Det är sol från 8 på morgonen till 22 på kvällen. Bättre blir det inte!


 

En dag blev det kantarellstuvning och crepes... mums:)




  

Frukost vid sjön är ett måste om det är fint väder...




  Lotta njuter av den nya altanen



  Jag och mina underbara <3   Jag och pappa beslöt oss för att trots vädergudarna och begav oss ut i brattforshedens naturreservat för att paddla och campa. Hittade en egen strand och skog och hade vädligt mysigt...   Pappa avnjuter en kall öl...   Medan Lotta passar på att ta en tupplur... 

Och Fanny undersöker omgivningarna (Det där med att gräva i sand var fantastiskt roligt)



  Vi gick på promenad. Vi gick i skogen bort och i vattnet tillbaka. För det var så konstruerat att det aldrig blev djupare än ca en halvmeter om man höll sig intill kanten så det gick finfint att gå den ca kilometerlånga sträckan i vattnet....   Det var helt underbart klart vatten så var såklart tvungen att bada... (Sekunderna efter bilden är tagen upptäcktes dock att hundleksaken jag kastade inte flöt :( Så trots mycket letande kunde Fanny till hennes stora förtret inte hitta den)   Fanny kan inte förstå var hennes favoritleksak har tagit vägen....



Jag och pappa spelar spel... och är man i naturen får man använda sig av naturen... 




Fanny somnar till slut efter en väldigt spännande och händelserik dag..



  

Lotta somnar även hon...


  

Pappa gör upp en brasa



  Jag tar en sista paddeltur med vovvarna...


      Vi försöker se om vi inte kan se leksaken i det klara vattnet, men det blir djupt så fort så hittar den inte...   Efter en mysig natt i tält så äter vi lite frukost innan det bär av hemmåt igen...   Väl hemma så sonar både Lotta och jag på altanen och sover ett par timmar. Visst är det mysigt att sova i tält men man sover nog inte så djupt som man gör i vanliga fall. Och när vi kom hem och berättade för mamma var vi hade varit så upplyste hon om att det var ett stort vargreservat. Så det kunde ju ha blivit spännande med tanke på att FAnny löper för fullt. Så var glad att jag inte visste om det innan för då hade jag nog varit ganska nervös....


Har även hunnit passa på att hälsa på en del kompisar jag inte har träffa på länge. Och har varit väldigt kul att träffa dem. Så nu börjar jag nästan lite smått fundera på att inom något år eller två flytta tillbaka mot värmland. Har ju en underbar stuga jag kan bo i undertiden jag letar eget boende. Och bättre än så kan ju inte hundarna heller få det.... Och det vore kanske kul att jobba som sjuksköterska. Och det kan jag ju lika gärna prova här hemma. Men men, det får tiden utvisa....


Av Eva-Karin - 13 juli 2011 22:14

Vill aldrig att den ska ta slut, men försöker njuta av den utan att tänka på tidsbegänsningen.... Här följer ett lite bilder som kan berätta om vad jag och vovvarna pysslar med :)


  

Jag och Pappa bygger en altan på stugan!

 

     Vi njuter av frukost nere på ön...   Lotta busar med bollen...   Fanny letar spännande saker i vattnet...


 Vi njuter av de vackra omgivningarna



 

Jag tvingar hundarna att leka fotomodeller ;)

   Vi busar med bollar... 



  Vi aporterar bollar....


    

Tränara fotomedeller igen ;)


    Saknar vår båt som pappa sålde pga av läckage... Tur att vi fortfarande har kanoten...   Tar bilder åt mamma på hennes älskade blommor...   Tydligen en ovanlig och väldigt vacker orkide...



Det blir en hel massa hundträning...


    Främst tillsammans med Catrin chh spike...   Spike springer till rutan...   Står i rutan...   Fanny och jag leker "springa runt träd"



Cirkelträning...  Hon har fått gått sitt livs första spår (men absolut inte det sista) 



 

Var jätteduktig och hon hittade nästan alla sökpinnar (fast det övergår min förmåga att förstå hur de kan känna ett spår från ett ställe någon har gått för 45 minuter sedan)




Efter träning blir det bad! (Catrin kastar något bättre än mig, ni ser väll den flygande flaskan??)


   

Det var visst lite svårt att ta sig upp...


  Men vill man så går det :)



Lite sändande i slalombacken...    Världens sötaste Lotta tycker det är roligt att springa...   I lagom mängd.... :P   Gänget samlat och njuter av den fina kvällen...   Fanny tycker det är roligt men ganska jobbigt att ha semeter :)     Lotta livsnjutaren tycker bara det är skönt...   Det var allt från oss såhär långt....

Av Eva-Karin - 10 juli 2011 21:23

Lotta har ju redan haft semester i 3 veckor, men för mig och Fanny så började den nu. Idag har vi varit på Agilitytävling i Arvika med mamma och med Josefin och Leia från Göteborg. Det var fyra lopp och vi höll på från 8a på morgonen till 18 på kvällen. Så snacka om att man antingen får tycka att det är väldigt kul att titta på hundar eller ha väldigt stort tålamod när man har valt att ägna sig åt den här sporten. För det tar verkligen tid. Lotta har iaf skött sig utmärkt. Men nu känner jag ännu mer att jag är motiverad att träna henne mer, hon måste bli mer följsam och uppmärksam på mig. Jag har alltid kastat ut hennes belöningar långt bort och nu tror jag istellet jag ska belöna massa nära och belöna massa vändningar och tajt arbete nära mig. Kan väll inte säga att jag är jättenöjd med något av loppen. Hittar saker i dem alla som jag gärna skulle ha gjort om, vissa beror på lotta (och hennes okunskap som i sin tur beror på mig) och vissa beror på mig. Filmerna är av varierand kvalitet men eftersom jag vet att ni är flera där ute som vill se så lägger jag upp alla ändå :)



 
  Det första agilityloppet är nog det jag är mest nöjd med. En rivning bara på näst sista hindret och en 5e plats...
 
  Andra Agilitybanan, här tar hon inte alls min axelvridning efter tunneln och sen får vi fem fel på kontakfältet på balansbommen...



  Första hopploppet och en disk då hon tar fel hinder efter slalom, mitt fel som vanligt :) Och sen hänger hon ju inte alls med på bakombytena.... Träna mera...



  Sista loppet och en vägran innan platta tunnel, blir lite tjosan där nere och hon förstår inte alls vart vi ska, får träna mer på "one jump" och mer backsvängar :)


Nu ska jag fortsätta semestern med jordgubbar, vanlijsås och lite film...



  
 

Av Eva-Karin - 2 juli 2011 19:10

Har varit ett lärorikgt läger med underbart väder och underbart sällskap. Och nu kan jag knappt vänta på att få dra igång med all träning med både Lotta och Fanny. Har faktiskt större förhoppningar för Lotta igen. Känns som hon kan bli bättre än jag har trott bara hon är taggad och jag kan träna henne bättre... Orkar inte berätta om allt i detalj, så lägger istället upp lite bilder och skriver under dem...


  Alla våra deltagande hundar, ett underbergäng att ha med sig :)


  Och finns det hjärterum så finns det stjärterum... Och hundarna har inte klagat det minsta fastän de har fått bo som packade sillar :)


 

Det var en salig blandning av hundar och folk på lägret, fast det var nog en majoritet med BC ändå.



    Kiwi var minst :)


  Ena dagen ängnades till stor del åt hoppteknink. Här fick Ike vara med och prova..   Och här söta Kiwi..     Duktiga och trevliga Karine Hauan var med och instruerade..   Världens finsate BC pojke, Ike :)



Ninja, en ny bekantskap som jag hoppas jag kommer träffa och träna med flera gånger, för de bor oxå nere i GBG..    Var även med en söt labbe vid namn Maja...     Och en blandras Husky och fågelhund som var supersöt :)  

Efter en grillkväll hittade vi hundarna såhär, Lotta hade tröttnat på att ligga utomhus och kröp in i Fannys bur, helt otroligt att hon ens kom in för Fannys bur är pytteliten... Men tycker man om att ligga i bur så gör man :)


    Söta Ninja..   Lekträning, en väldigt viktig del av all agilityträning :)       Fanny informerar om nästa ävning... tur att vi hade så underbart väder så det inte gjorde något att vara ute hela dagarna...


Nasa,         

De flesta hade bara en hund med sig, men jag hade tre :)

  Sötaste Skorpan, en liten terrier tik som bodde hos Emmas kompis där vi snällt nog fick bo alla tre nätter..   De bodde underbart vackert ute på landet...         

Är inte det här svensk idyll så säg??

    

Sista dagen på lägret, och vi tar vår vanliga lunchpromenad ner till älven så att vovvarna får svalka sig. Så mysigt att gå med så många vovvar...


  Och hundarna älskar att få springa och busa tillsammans :)   En kvällspromenad hos Lina och Gunilla osm vi bodde hos..   Ike tar ett dopp i det "rena" vattnet..   Han gör riktigt snygga hopp nuförtiden :)     Fannys är inte fullt lika eleganta :)   Men var är hopptekninken, här är alltså ena bakbenet framför huvudet... spännande teknink ;)








        

På hemvägen hittade vi denna underbar badplats att svalka oss i efter en väldigt varm och träningsfylld dag...





     Det blir bus med Lottas nyaste och roligaste leksak, en JollyBall, en typ stor fotboll med snöre i. HUr kul som helst tycker Lotta :)     

Vem kan gissa vad den svarta pricken ute i sjön är?


  Kiwi i sin nya flytväst..


        De två största vattenälskarna, det var nästan omöjligt att få upp dem ur vattnet.. 

Kiwi...




  Ike...   Fanny... och  Lotta, bättre resesällskap och träningskopisar kunde vi inte ha önskat oss...

Så tack Catrin, för lånet av denna underbara hund. Och tack Emma för ett underbart läger. 


Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards